ANNONS

Bokjätten tappade online - räddades av de fysiska butikerna

Maria Edsman, vd
Foto: Bokus

“Närmar sig de nivåer vi såg före pandemin”.

ANNONS

Bokusgruppen visar upp tillväxt under det andra kvartalet. Det ska dock inte vara drivet av e-handeln utan av Akademibokhandelns fysiska butiker. Onlineförsäljningen minskade nämligen med 9,7 procent för Akademibokhandeln och 13,3 procent för Bokus e-handel.

Försäljningen i onlinekanalerna stod i kvartalet för 40,8 procent av koncernens totala försäljning jämfört med 47,3 procent i första kvartalet och 47,8 procent i motsvarande kvartal föregående år, går det att läsa i kvartalsrapporten.

“Trots färre butiker”

De fysiska butikerna levererade dock en tillväxt på hela 16 procent, vilket alltså räddade kvartalet.

Vi kan glädjande konstatera att det andra kvartalet visade en försäljningstillväxt om 2,1 procent jämfört med föregående år. Detta är drivet av segmentet Akademi­bokhandeln Butik där omsättningen nu närmar sig de nivåer vi såg före pandemin, trots att antalet butiker är färre, kommenterar vd:n Maria Edsman.

Omsättningen för kvartalet slutade på 341,5 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 4,9 miljoner (EBITA).

"Förlängning i utleveranser"

Under kvartalet har Bokus även flyttat e-handelslagret till en ny logistikpartner, Almroths. En flytt som också ska ha påverkat onlinesiffrorna något.

Flytten av e-handelslogistiken i slutet av kvartalet medförde som förväntat en viss förlängning i utleveranser vilket påverkade nettoomsättningen något i juni, går det att läsa i rapporten.

Framåt ser man problem inom högre energikostnader i butik, dyrare transporter samt högre inköpspriser. Men man är ändå positiva inför hösten och konstaterar att “historiskt sett fortsätter läsande människor att köpa böcker också under tuffare ekonomiska tider”.

Det gläder oss att vi nu kan ta emot våra kunder utan begränsningar även i butik och ge dem personlig service och guidning till trevliga läsupplevelser. Och med vår nya logistiklösning på plats ska vi ge en ännu bättre och smidigare kundupplevelse till de som väljer att handla online, säger Maria Edsman.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!