ANNONS

Bokhandlaren Bokus bokslut 2022: “Ett år med många prövningar”

Maria Edsman, vd

“Intrimningsproblem med den nya konsumentlogistiken”.

ANNONS

Bokus rapporterar idag siffrorna från sista kvartalet i fjol och därmed också helåret 2022. Omsättningen under det fjärde kvartalet dalade med 3,5 procent och landade på 618,7 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBITA) under samma period uppgick till 75 miljoner, ner från 108,8 året innan.

Helåret visar en liknande utveckling med en omsättningsminskning på 2,4 procent till 1,822 miljarder kronor, med ett rörelseresultat på 94,4 miljoner (124,1).

Vi sätter punkt för ett år med många prövningar i omvärlden. På sätt och vis återgick vår vardag till det mer normala efter två års pandemi - våra kunder hittade tillbaka till butikerna och våra medarbetare återgick till en mer normal arbetssituation. På andra sätt har vi dessvärre påverkats av ett närliggande krig, eskalerande inflation med kraftigt stigande energi- och råvarupriser och de högsta räntenivåerna på många år, säger företagets vd Maria Edsman i samband med rapporten.

Under det fjärde kvartalet så initierade man ett kostnadsbesparingsprogram och omstruktureringskostnader för detta ska ha belastat resultatet med 8,2 miljoner kronor. Programmet ska hjälpa till att parera den minskade efterfrågan och de ökande kostnaderna.

Minskad köpkraft hos våra kunder samt intrimningsproblem med den nya konsumentlogistiken hade negativ påverkan på koncernens omsättning i det fjärde kvartalet. Olyckligt nog påverkades den viktiga julhandeln delvis av detta och den totala omsättningen minskade med 3,5 procent i fjärde kvartalet. Nedgången i onlinekanalerna under året var ett mönster som präglade detaljhandeln i stort. Svensk Handels e-handelsindikator visade en nedgång för svensk e-handel på 9 procent för helåret. Julhandeln var något svagare även i butik där omsättningen minskade med 2,3 procent i kvartalet.

Men när det kommer till helåret 2022 så ska de fysiska butikerna gått varma.

Glädjande nog var dock butiksförsäljningen stark för helåret och ökade med 3,9 procent. Med stort fokus på att optimera konsumentpriserna lyckades vi till viss del kompensera för försäljningstappet och öka bruttomarginalerna i samtliga segment, både i fjärde kvartalet och på helårsbasis, säger Maria Edsman.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se