Market rapporterar att hälften av de svenska bokläsarna gjorde sitt senaste bokinköp via nätet. Bokförsäljningen överlag skall dock minska i landet men som i många andra branscher är det näthandeln som har den bästa försäljningsutvecklingen. Detta enligt Handelns Utredningsinstitut.
Vid en utfrågning av konsumenter, som handlar böcker, visade det sig att 47 procent gjort sitt senaste bokinköp via nätet. Motsvarande siffra för fysiska butiker var 37 procent. Att läsa digitala böcker är ännu inte lika populärt som den riktiga varan, endast två procent sade sig ha laddat ned en e-bok.
Market går även in på musikförsäljningen som har en annorlunda utveckling på grund av tjänster som Spotify. Det handlar om 23 procent som senast köpte en CD-skiva på nätet och 23 procent som lyssnar på musik via streaming-tjänster, som t.ex. Spotify. Detta samtidigt som 19 procent sade sig ladda ner musiken. Köp av CD-skivor i butik hamnade på 22 procent och ligger alltså på ungefär samma siffra som nätinköp av den fysiska sorten. Om vi inte har helt fel för oss hamnar digital distribution på totalt 42 procent.
Arne på Posten tolkar denna undersökning som att folk fortfarande gillar att ta på sin musik:
– Men trots möjligheten att ladda ned eller streama väljer fortfarande väldigt många att köpa en fysisk vara på nätet eller i en traditionell butik. Det är uppenbart att många konsumenter uppskattar de värden som den fysiska produkten har, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten, i en kommentar.
Vi ser en bok- och musikbransch som snart domineras av webben. Folk gillar dock uppenbarligen att fortfarande hålla i en riktig bok, så där har Arne rätt.
Källa: market