Modellerna som ska säljas är den högbyggda golfklassaren i3, som kommer att kosta omkring 400 00 euro och plug in-hybrid-sportbilen i8 som får ett grundpris på 100 000 euro. Hittills har bara halvhjärtade försök gjorts att sälja bilar på nätet, men BMW planerar att satsa fullt ut.
BMW kommer att inrikta sig på en yngre målgrupp som redan är vana vid att handla på nätet men, kritiker pekar på att bilköpare fortfarande vill se och prova bilen innan de bestämmer sig för ett köp.
Projektet ute på tunn is
Det har ryktats om att hela elbilsprojektet legat i farozonen på grund av man på BMW trott att EU, USA och Kina skulle erbjuda större förmåner för elbilar fram till nu.
Infrastrukturen för laddning av elbilar har inte heller utvecklats som företaget hoppats på och intresset för elbilar har varit svalt från bilhandlare men också från konsumenter. Förra året såldes endast 43 000 elbilar över hela världen.
BMW ska uppskattningsvis ha plöjt ner omkring tre miljarder dollar bara på att utveckla batteriet till i3 och i8, motsvarande ungefär 20,6 miljarder kronor. Kanske är tanken med att sälja bilarna via nätet ett sätt att hålla kostnaderna nere.
BMW i3 förväntas nå marknaden sent 2013 och i8 ska säljas från 2014. Huruvida det kommer att bli vanligt att köpa sin bil utan att provköra/sitta den återstår att se.
Källor: Teknikens Värld, Vi Bilägare