Ökade rörelseintäkter, men också högre rörelsekostnader och en större förlust. Det blev facit när Qliro redovisade sitt tredje kvartal. Omsättningen ökade med 4 procent till 100,5 miljoner kronor, medan kostnaderna ökade med 10 procent till 91, 4 miljoner.
Rörelseresultatet föll med 2 procent till minus 9,7 miljoner kronor. Och kreditförlusterna minskade med 19 procent till 18,9 miljoner kronor.
Intäkterna ökade med 4 procent vilket är i linje med föregående kvartal men lägre än vår långsiktiga ambition. Intäkterna inom segmentet Payment Solutions var stabila medan utlåningen och volymen med våra betalsätt inom segmentet ökade med 11 procent. Inom vårt andra segment, Digital Banking Services, fortsatte den positiva intäktsutvecklingen (+20 procent), med stabila marginaler, säger Carolina Brandtman, vd på Qliro, i en kommentar.
Siffrorna är en besvikelse för betalbolaget, som hade hoppats på en betydligt större tillväxt under året. Totalt under perioden juli till september uppgår den till 6 procent.
Vi är inte nöjda med den finansiella utvecklingen och den nuvarande tillväxttakten. Vårt primära fokus framöver är att öka tillväxten och förbättra vår effektivitet. I början av oktober genomförde vi därför förändringar i vår organisation och våra arbetssätt för att öka fokuset på vår huvudaffär – betalningar. Förändringarna skapar förutsättningar för att generera mer värde till våra handlare och kunder och därigenom förbättra framtida tillväxt och kostnadseffektivitet.
Qliro har även valt att upphöra med att annonsera privatlån via e-post under perioden, efter en granskning. En granskning som fick flera handlare att slå bakut, bland annat här på Ehandel där man menade att deras kunder inte var Qliros kunder. Qliro har även blivit föremål för granskning hos Konsumentverket, efter avslöjandet.
Den 9 september meddelade Konsumentverket att myndigheten i sitt tillsynsarbete uppmärksammat brister gällande marknadsföringen avseende Qliros privatlån. Vi samarbetar fullt ut med Konsumentverket i det pågående ärendet. Privatlånet, som är en uppskattad produkt som främst används för att sänka räntekostnader, marknadsförs fortsatt i vår app och på vår webbplats, säger Carolina Brandtman.
LÄS ÄVEN: E-handlarna rasar över Qliros kreditreklam: "Upprörande"