ANNONS

"Blygsam målsättning att öka omsättningen 100 procent"

Bröderna från vänster: Mikael, Andreas och Johan Christensson

Spräcker 20 miljoner i år.

ANNONS

Det svenska klockföretaget Waldor & Co grundades 2012 av de tre bröderna Mikael, Andreas och Johan Christensson från Göteborg. Sju år senare har företaget flyttat till Stockholm och har sålt klockor till över 30 000 kunder från 120 olika länder. Den svenska hemmamarknaden är fortfarande bolagets största marknad men strax därefter kommer USA på en andra plats.

I fjol omsatte bolaget 12,5 miljoner kronor och i år siktar trion på att växa med cirka 60 procent.

Vi växer starkt med förbättrad lönsamhet och kommer att landa på drygt 20 miljoner kronor i omsättning 2019, säger Andreas Christensson till Ehandel.

Under 2018 och i början av året tog vi en hel del tuffa strategiska beslut som först gav effekt under årets sista sex månader. Tillväxttakten är i dagsläget med andra ord högre än vad 2019-års siffror indikerar.

"Hög potential att växa online"

Andreas berättar att företaget sedan start har jobbat mot målet att vara lönsamma från första början utan riskkapital, och det har man lyckats med.

För vår del har det handlat om att konsekvent tro på ursprungsidén; att sälja direkt från producent till slutkonsument utan mellanhänder, säger Andreas och fortsätter:

Timing är dock en underskattad framgångsfaktor. Inträdesbarriärerna inom "affordable luxury" är idag, till skillnad från när vi startade, höga och kräver i de flesta fall finansiella muskler för en chans i den tuffa konkurrensen.

Inga andra försäljningskanaler har heller varit aktuella för företaget. Waldor & Co har aldrig jobbat med agenter eller återförsäljare. All försäljning drivs endast genom den egna e-handeln.

Vi hade en pop-up butik i Mall of Scandinavia under julhandeln förra året och utesluter inte att etablera egna butiker på strategiskt valda platser i framtiden.

Just nu ser vi dock en väldigt hög potential att växa online och lägger allt krut där.

"Nyckelspelare i vår utveckling"

Årets bästa period är, som för många andra företag, julhandeln. I skrivande stund har Waldor & Co omsatt drygt 2,2 miljoner kronor under innevarande månad, och räknar med att spräcka 3 miljoner i omsättning och cirka 1850 ordrar när december är slut.

Men att jaga nya kunder är inte trions huvudfokus, trots att de är en viktig tillväxtfaktor.

Vi har alltid haft en grundtro till att bygga försäljning genom att vårda lojala kunder, förklarar Andreas.

Kunderna är våra ambassadörer och vi ser dem som nyckelspelare i vår utveckling. Genom att utnyttja sociala medier har vi daglig direktkontakt med våra kunder och utvecklar varsamheten tillsammans med dem.

Sociala medier, som Instagram och Facebook, är också de huvudsakliga marknadsföringskanalerna som låter företaget synas på nya marknader på ett enkelt sätt.

Genom att kontrollera hela värdekedjan och marknadsföra oss via sociala medier möjliggör vi att nå ut till kunder i hela världen.

Nyligen sålde vi nio klockor till en man i Förenade Arabemiraten som var i behov av en klocka till sig själv och sina åtta bestmans inför stundande bröllop. En annorlunda och rolig order. Kul att vår produkt fick spela en roll under deras stora dag.

Vad har ni för mål under 2020?

Fortsatt stark tillväxt under lönsamhet, säger Andreas och avslutar:

Vi har bara börjat och ser väldigt positivt på framtiden. En blygsam målsättning är att öka vår omsättning med 100 procent.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se