ANNONS

Bluffreorna ska bort – Prisjakt: "Behövs tydligare regler"

Prisjakts Oscar Hagman välkomnar uppstramningar
Prisjakt

Men samtidigt minskar andelen fuskreor.

ANNONS

Falska reor är ständigt på tapeten. Inte minst under exempelvis Black Friday. Det är vanligt att priser höjs efter sommaren, för att sedan sänkas till sommarnivåerna igen, under exempelvis en Black Friday-kampanj. I år var var fjärde kampanj falsk av det skälet, enligt Pricerunner-statistik.

Som Ehandel rapporterade på måndagen lägger därför regeringen nu ett nytt lagförslag, för att lagstifta bort problemen. Det handlar bland annat om att en handlare, vid rea-kampanjer, även måste redovisa det lägsta priset – som handlaren har använt de senaste 30 dagarna. Detta för att öka transparensen. Förslaget innehåller också riktlinjer kring kundrecensioner.

LÄS ÄVEN: Bluffreorna ska lagstiftas bort – här är e-handlarnas dom: ”Positivt”

Ehandel frågade en rad aktörer inom e-handeln på måndagen, kring hur de ser på lagförslaget. Lyko och Haypp Group, som driver Snusbolaget.se, valde att uttala sig då. Och nu vill även Pricerunner-konkurrenten Prisjakt ge sin syn på saken.

Efterfrågas tydlighet

Oscar Hagman, ansvarig för för Prisjakt Insights, säger att bolaget välkomnar alla förslag som går ut på att göra handeln mer transparent. Orsak: Det ska vara så enkelt som möjligt för konsumenten att ta bra köpbeslut, anser han.

När vi tidigare pratat med e-handlare om fuskrea efterfrågar många större tydlighet i regleringen. Detta kan vara ett steg i rätt riktning.

Men är det fall av överförmynderi från statligt håll?

Nej. När butiker marknadsför rabattsatser så bör de känna till sin prishistorik.

En tolkningsfråga

Prisjakts statistik visar, i motsats till Pricerunners siffror, att andelen prishöjningar inför Black Friday-perioden blivit färre. År 2019 låg andelen på 19 procent, medan den i fjol var nere på 10 procent.

En anledning är att butiker rättat sig efter Konsumentverkets allt hårdare tag i frågan. Att det blivit färre anmälningar är även något som Konsumentverket bekräftat, säger Oscar Hagman och fortsätter:

Hur kritiskt läget är när det gäller fuskreor beror alltså på vem man frågar och hur man väljer att tolka statistiken. Det jag kan säga är att det definitivt finns butiker som fuskar, och de ska fällas. Men jag upplever att den stora majoriteten är ärliga och vill göra rätt.

Han skickar även med en uppmaning till e-handlare.

Vi pratar nu med flera e-handlare om hur man skulle kunna bedriva en mer transparent prissättning. Alla butiker som är intresserade av ett sådant samtal får gärna höra av sig.

David Gustavsson
david@ehandel.se