ANNONS

Bluebox tappar efter delikatess-chock: “Rea ut var inte aktuellt”

Charlotta Lannerheim fick se delikatesslådorna flyga av hyllorna under pandemin

“Vi skakar om boxen”.

ANNONS

E-handlaren Bluebox, specialister på presenter, har nu släppt sina siffror för 2021/2022, ett räkenskapsår som slutade den sista juni i fjol. Omsättningen sjönk under perioden från 38 till 30 miljoner kronor. Men räknar man bort året innan så är man fortsatt i tillväxtkurvan.

Som för flera andra e-handlare så var nämligen 2020/2021 pandemidopat.

Till vår stora förtjusning blev det populärare än någonsin att skicka presenter under pandemin, eftersom man inte kunde träffas som vanligt. Vi fick också en rejäl skjuts uppåt i försäljningen när vi upptäckte att folk var väldigt intresserade av att skicka delikatesslådor, så vi ställde snabbt om huvudfokus till den kategorin, säger medgrundaren och vd:n Charlotta Lannerheim till Ehandel.

Tyvärr så var de ju dock inte ensamma om denna upptäckt.

Efter cirka ett år hade konkurrensen ökat kraftigt, och i takt med att samhället öppnades upp, så minskade efterfrågan. Men vi har alltid valt att prioritera lönsamhet över tillväxt, så att rea ut produkter i olika aktiviteter för att behålla den höga omsättningen var inte aktuellt. Vi har i stället fokuserat på att hålla produktmarginalerna på en bra nivå tills vi hittar nästa stora grej.

Och trots att omsättningen dalade med 8 miljoner så höll sig bolaget lönsamt. Rörelseresultatet landar på strax över 1,5 miljoner kronor för 2021/2022.

Hur har det sett ut efter räkenskapsårets slut?

Vi märker precis som många andra, att kunderna är mer försiktiga med vad de lägger pengarna på i dessa tider.

Vad har ni för planer för att ta er igenom 2023 på bästa sätt?

Det vi lägger tid på nu är att anpassa oss efter de nya förutsättningarna. Alla gamla ”sanningar” ses över – vi skakar om boxen och ser var saker landar helt enkelt. Vad kan vi göra om, göra bättre, göra annorlunda. Vi ser över allt från grafisk profil, våra tjänster och sortiment, till hur vi kan nå nya målgrupper.

Och målet för året är, inte helt oväntat, att fortsätta tjäna pengar.

Vi har fördelen av att vi är en liten organisation som snabbt kan skala både upp och ner utan större besvär. Vi är dessutom obelånade, vilket känns bra ifall det skulle visa sig bli en utdragen lågkonjunktur. Lönsamhet är huvudmålet för oss, säger Charlotta Lannerheim.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap