ANNONS

Blev VD för mindre än ett år sedan – nu ska han leda Kjell på börsen

Har fått en flygande start på nya jobbet.

ANNONS

Branschjättarna fortsätter att vallfärda till börsen. Senast att snart sälla sig till skaran noterade handlare är Kjell & Company. Kedjan som specialiserat sig på tillbehör till allsköns hemelektronik vill nämligen in på Nasdaq First North.

Varför har ni valt just den här tidpunkten?

Det är en fråga främst för våra ägare men för oss som bolag är det samtidigt en möjlighet där vi ser att noteringen ökar vår synlighet ytterligare och skapar möjligheter för oss att genom nya ägare få tillgång till både ny kompetens och erfarenhet, säger Andreas Rylander, vd på Kjell & Company, till Ehandel.

Vad är tanken att en notering ska hjälpa bolaget att åstadkomma?

Det öppnar upp för att få in nya ägare och aktörer som kan stötta vår framtida tillväxt.

I erbjudandet värderas bolaget till 1,7 miljarder och berättar samtidigt att man siktar på en nettoomsättning på minst 4 miljarder kronor till 2025.

"Ingen dramatisk förändring"

Det nämns också att man vill ta in nya pengar för att betala tillbaka lån. Dessa ska dock inte utgöra några bekymmer eller vara en av de huvudsakliga anledningarna till det nya vägvalet.

Nej, inte alls. Vår nuvarande finansiering är avvägd för den typ av ägande vi har nu medan i noterad miljö ser vi ett behov att ha en lägre skuldsättning, säger Andreas Rylander.

Hur ser du på din egen roll nu när du blir vd för ett noterat bolag?

Både jag själv och företaget är redo, det är ingen dramatisk förändring, jag har lång erfarenhet i ledande position på Kjell och sedan FSN klev in som huvudägare 2014 har vi arbetat för att bli redo att ta detta viktiga steg till en publik miljö. Vi kommer idag från ett väldigt professionellt ägande där vi är en del i en större fond med flertalet större internationella aktörer bland investerarna och ledningen har under en längre tid jobbat med den typen av styrning, säger han och avslutar:

För mig är kunderna, våra anställda, förmåga att förnya oss och att växa med lönsamhet alltid i fokus. Att hamna i en publik miljö ger också en möjlighet för oss som företag att kommunicera med fler potentiella och befintliga ägare.

LÄS ÄVEN: Tog honom 19 år att bli VD på Kjell & Company: ”Väldigt glad”

Nils Lund
nils@ehandel.se