ANNONS

Blev en av Sveriges hetaste e-handlare - går nu i konkurs

"Det är extremt sorgligt".

ANNONS

När pandemin slog till, och munskydd hamnade i allas blickfång, blev Airinum plötsligt stekheta.

Bolagets ansiktsmasker såldes som aldrig förr och omsättningen ökade med makalösa 900 procent till 122 miljoner kronor under 2020. Samtidigt gjorde man ett resultat på 35 miljoner.

Men efter bolagets succéår har det gått kraftigt utför. Under 2021 föll försäljningen till 84 miljoner och vinsten hade förbytts till en illröd förlust på 31 miljoner. Och nu går bolaget i konkurs, rapporterar Breakit.

Vi startade 2015 med visionen om att bekämpa hälsoproblem som kommer från klimatutmaningar och gick in i nischen för högkvalitativa masker. Vi växte och allt gick enligt plan mellan 2016 och 2019, säger vd:n och grundaren, Alexander Hjertström, till sajten.

Han berättar att den ökade konkurrensen var en av anledningarna som till slut tog knäcken på Airinum.

Vi byggde upp en fin organisation, implementerade nya system och hade ambitioner att fortsätta växa och skala även om vi förstod att det var en volatil värld. Vi ser oss som mer än ett maskföretag. Men efterfrågan började sakta och säkert svalna när restriktionerna släppte och fler konkurrenter dök upp.

"Stolt över vad vi har byggt"

Bolaget hade även investeringar på gång, något som hade kunnat rädda den fortsatta driften. Han beskriver det som "svindlande nära" att så blev fallet. Men, som ni vet vid det här laget, slutade historien istället i moll.

Det är extremt sorgligt men jag är stolt över vad vi har byggt. Produkten har varit extremt viktig de senaste två åren och har bidragit till att minska smittspridning och att människor ska kunna andas hälsosammare luft, säger Alexander Hjertström till Breakit.

Men den tuffa tiden till trots så hoppas man att det sista kapitlet ännu inte är skrivet för Airinum. Målet är nu att hitta ny ägare.

LÄS ÄVEN: De sålde slut i pandemin: ”Önskar att det aldrig hände”

Nils Lund
nils@ehandel.se