ANNONS

Bländande tillväxt från e-handlaren – men rekordstora förluster

Charlie Lindström, creative director och vd:n Daniel Djurdjevic
Chimi/Skärmdump

Återförsäljare snor allt mer av kakan.

ANNONS

Chimi har släppt ett både bländande och förmörkat bokslut. Det rör sig om ett brutet räkenskapsår som sträcker sig mellan februari i fjol till och med sista januari i år.

E-handlaren grundades 2016 i Stockholm och säljer hippa solbrillor, som trendat bland många influencers senaste åren.

Låt oss börja med försäljningen som lyser starkt. Nettoomsättningen raketökade nämligen med nästan 30 miljoner kronor. Intäkterna landade på 92,89 miljoner, jämfört med 64,66 miljoner under det föregående räkenskapsåret (2020/2021).

Ökad konkurrens inom e-handeln

Omsättningen har den här gången främst kommit från fysiska återförsäljare av Chimi-brillor – i takt med att pandemin lättat, och kunderna återvänt till butiker och gallerior. Men denna utveckling har också delvis bromsat Chimis onlineförsäljning, framgår det av bokslutet. Samtidigt har konkurrensen ökat.

Pandemin har snabbat på digitaliseringen, vilket fått fler retailers att gå online. Detta har skapat en tydlig konkurrens i de digitala marknadsföringskanalerna samt ett större brus i konsumenternas flöden, vilket i sin tur påverkat effektiviteten och kundanskaffningskostnaden negativt. E-handeln har som en effekt av detta fortsatt av växa, men inte lika kraftigt som föregående år, skriver Chimi i rapporten.

Men återförsäljarna snor också åt sig allt mer intäkter, konstaterar man.

Sammanfattningsvis ser vi att våra återförsäljare tar en större andel av nettoomsättningen vilket påverkar vår genomsnittliga bruttomarginal negativt.

"Tunga investeringar"

Och skuggsidorna märks på resultatraden. EBIT-förlusten uppgår till -11,55 miljoner. Det är en rejäl försämring från året innan, då förlusten landade på -1,45 miljoner. Det beror dock främst på att man har expanderat verksamheten, enligt e-handlaren.

Vi har tagit en del tunga investeringar för att möjliggöra fortsatt tillvät de kommande åren. Den totala effekten av detta syns på bolagets resultat, skriver Chimi som dock inte specificerar vad det rör sig om för investeringar.

Samtidigt har bolagets tillgångar, eller dess sammanlagda förmögenhet, ökat till 52,60 miljoner, från 27 miljoner. Soliditeten har också klättrat upp till 59,4 procent, från 41,1 procent. Det är ett nyckeltal som anger hur stor andel av ett företags tillgångar som har finansierats med eget kapital.

Hög soliditet indikerar att ett företag är finansiellt stabilt och kan öka möjligheterna till exempelvis ett banklån och/eller riskkapital.

LÄS ÄVEN: Chimi på väg mot 100 miljoner – Eequity blir ny delägare

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap