ANNONS

Bläckjätten breddar igen - närmar sig 600 miljoner

Martin Benckert, VD

Startade två nya nätbutiker.

ANNONS

E-handeln InkClub, vars bolag heter iPiccolo AB, har nu släppt sin årsredovisning för 2018. Efter att ha stått stilla på runt en halv miljard i omsättning de senaste åren verkar bläckjätten vara på väg uppåt igen. En utveckling som förmodligen kan tillskrivas en breddning av sortimentet, genom bland annat nya nischade e-handelssajter.

InkClub har nu en hel drös med systerbutiker som alla säljer olika former av förbrukningsmaterial. E-handelsföretaget säljer förstås bläckpatroner och toner men även ljuskällor, batterier, elektronik, kontorsmaterial, vitaminer, kaffe, kaffemaskiner samt dammsugarpåsar och tillbehör.

LÄS MER: InkClub köper Nordicink: ”Ett fantastiskt bolag”

Utöver nätbutiken InkClub driver företaget 112ink.se, inky.se, dammsugarpåsar.nu, patroner.se, nordicink.se och dinvitamin.se. Dessa fick även två nya kollegor under räkenskapsåret 2018.

Under senare delen av året har två nya handelsplatser lanserats. Minespresso.com som säljer kaffe och dukadebordet.se som säljer kvalitetsprodukter till köket, bordet och hemmet, meddelar företaget i årsredovisningen.

Omsättningen steg under fjolåret med nära 12 procent. Från 515 miljoner 2017, till 575 miljoner för 2018. Rörelseresultatet förbättrades även det och gick från 96 till 116 miljoner kronor.

Företaget avslöjar även att lite mer än 350 miljoner av omsättningen kommer ifrån Sverige medan närmare 225 miljoner nu trillar in via andra länder. 40 procent av försäljningen är alltså internationell.

I början av 2019 har breddningen fortsatt, men denna gång med förvärv, då vi i januari kunde berätta att man köpt upp e-handeln 3DPrima.com.

LÄS MER: inkClub köper 3DPrima.com – satsar på framtidens skrivare

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap