ANNONS

Black Week-reorna granskas – "Osund konkurrens"

Konsumentverket letar efter påhittade rea-priser.

ANNONS

Falska reor är ett växande problem. Enligt färsk statistik från prisjämförelsesajten Pricerunner är runt en fjärdedel av alla prissänkningar fejk. Det innebär att priserna höjdes nyligen för att sedan sänkas igen. Det nya priset är därför inte lägre än normalt.

Ett annat problem är att man använder sig av falska jämförelsepriser, som kan kallas för allt från rekommenderade priser till ordinarie priser.

Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket, KOV, har därför för andra året i rad inlett en mer omfattande prisundersökning under Black Week-veckan. Undersökningen går ut på att ta reda på huruvida de jämförelsepriser som används, faktiskt har använts, och inte är direkt påhittade.

Generellt ska det priset man använder sig av ha använts. Det gäller oberoende vad man kallar det för. Men vi har under tidigare år sett att det funnits en hel del överträdelser och kommer att följa upp det med en ny undersökning i år, säger Karolin Kühn till Ehandel.

Har ni fått några indikationer om vart det barkar i år?

Än så länge är det svårt att säga, utan nu kollar vi igenom ett antal handlare och så får vi se i vilka fall vi eventuellt behöver skapa tillsynsärenden.

Tror du att det blir nya ärenden i år?

Ja, jag tror att vi kommer att ha att göra i år också. Men det är svårt att säga i dagsläget.

Det vanligaste misstaget handlare gör under stora readagar är just att de uppger jämförelsepriser som de inte använt förut. För att ta reda på det så använder sig KOV av prisjämförelse-sidor där man kan se prisutvecklingen för olika varor. Om de ser avvikelser kontaktar de berörda företag. I fjol kollade KOV under Black Week på totalt 34 bolag – och upprättade tillsynsärenden i 11 fall.

Det blev ganska många ärenden. Vi kontaktade dessa företag och de erkände då att de använt sig av felaktiga jämförelsepriser.

Vad kallade de jämförelsepriserna för?

Det varierade. Men i de flesta fall har jag för mig om att det rörde sig om "ordinarie pris".

Vad uppgav de för skäl till att de redovisat felaktiga jämförelsepriser?

De flesta sa att de hade något fel i prissystemet, men att de hade åtgärdat det efter att ha sett över sina system och sina rutiner, så  att det inte skulle upprepas. För det ligger ett stort ansvar på företagen här, att se till att det blir rätt.

Hon betonar att det finns ett tydligt regelverk kring prissättning. Konsumenterna måste också ha tillit till företagen.

Det får inte vara så att konsumenten utgår från att hon eller han blir lurad i en sådan här reasituation.

KOV har drivit flera ärenden till domstol de senaste åren. Det rör sig om felaktiga och/eller påhittade jämförelsepriser hos Trademax och Jollyroom 2018 – och hos Sportamore och Ur & Penn 2019.

Hur omfattande är den här typen av prisfusk?

Det är svårt att säga. Vi behöver mer data för att uttala oss om det. Så jag kan inte säga rakt av huruvida det har ökat. Men det är absolut ett problem, men jag vet inte om det är tilltagande.

Problemen med fuskreor kopplar hon till den explosionsartade ökningen av e-handelsförsäljning.

Det finns en osund konkurrens på marknaden. Många verkar känna att de behöver slå till med fuskpriser. Om e-handlarna känner att de behöver göra så, så är det tecken på en osund konkurrens, säger hon.

Du menar att man chansar lite och hoppas komma undan med det?

Ja, det skulle jag säga. Men det ligger som sagt ett stort ansvar på företagen här. För informationen om hur det här ska skötas och utföras är tydlig. Reglerna är tydliga. Så jag tror inte bara att det handlar om okunskap.

Framöver väntar fler KOV-undersökningar av prissättning under reor. Men om det blir en lika omfattande studie under nästa års Black Week återstår att se, enligt Karolin Kühn. Andra readagar kan lika gärna hamna under lupp nästa år. Resultatet av den senaste utvecklingen presenteras troligen "inom några veckor".

David Gustavsson
david@ehandel.se