ANNONS

Black Week backar - "i år slogs inget köprekord"

Shopping för 10 miljarder.

ANNONS

Svenskarnas sug efter Black Friday-kampanjer är inte så starkt som det har varit. Den slutsatsen drar Postnord efter att ha kartlagt försäljningen under årets Black Week. Enligt en undersökning som företaget har gjort shoppade konsumenterna för 9,7 miljarder kronor under årets reaperiod. Det kan låta mycket men är ett rejält tapp från de 13,5 miljarder som svenskarna uppskattade att de Black Week-shoppade för förra året.

Black Week har de senaste åren varit en både omtyckt och omdebatterad start på julhandeln. I år slogs inget köprekord, vilket till viss del kan bero på den ökade hållbarhetsdebatten. Redan tidigt i november såg vi också indikationer på att högsäsongen dragit igång, kanske på grund av varningar om försenade leveranser globalt och uteblivna varor. Svenska konsumenter är medvetna om omvärlden och anpassar sitt beteende efter den, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord, i en kommentar.

Enligt undersökningen, som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Postnord, uppmärksammade 94 procent av svenskarna årets Black Friday. Det var dock bara 44 procent som valde att handla något.

Undersökningen visar också att den fysiska handeln ser ut att ha fått ett visst uppsving i år. Andelen som gjorde alla sina inköp på nätet minskade från 53 till 46 procent. 2020 års Black Friday sammanföll dock med restriktionerna i handeln, vilket kan ha påverkat hur shoppingen tedde sig då.

Postnord vittnar också om att det paketkaos som uppstått i samband med tidigare Black Week-säsonger, verkar ha uteblivit i år.

Vi har sett färre paket i våra terminaler under helgen som gick jämfört med samma helg 2020. Fjolåret var på många sätt exceptionellt, då julen och julhandeln kantades av Covidrestriktioner. Det är också viktigt att komma ihåg att mängden paket i vårt nät sällan hänger ihop med den totala omsättningen i handeln, säger Peter Hesslin.

LÄS ÄVEN: Så blev Black Week - experterna talar ut: "Bra för alla parter"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se