Årets största shoppinghögtid närmar sig med stormsteg och e-handlarna förbereder sig för fullt på vad som komma skall. På Ehandels event Emeet, intervjuade vår ekonomireporter David Gustavsson, representanter för olika typer av företag.
Planering inför, gömma burar från PostNord och se över om leveranssystem och lagerhantering klarar trycket var några av tipsen.
Black weekend är som en lång förkylning, som man måste härda ut, det gäller att inte tappa kunder, säger Sofie Okstad, marknadschef på Gents.
Tänker ni att ni ska ta avstånd från Black Friday?
För de flesta företag är Black Friday starten på julhandeln, många köper sina julklappar då. Men vi försöker använda Black Friday till en tid då man unnar sig och handlar skönhetsprodukter till sig själv, säger Sofie Okstad.
Sofie menar att det inte är nödvändigt att erbjuda rabatter, ordet Black Friday eller Black weekend skapar köplust i sig självt.
Så man kan säga att Gents delvis tar avstånd?
Generellt ger vi inga rabatter, men vi kommer att köra erbjudanden men endast på ett begränsat urval produkter. Vi upplever att folk handlar ändå, för att de är inställda på att shoppa just den helgen. Vi försöker istället använda Black Friday som ett sätt att få in nya kunder. Får vi in kunder den helgen tenderar de att komma tillbaka, säger hon.
De nya kunderna bearbetas direkt av Gents.
Vi arbetar mycket med att få in våra kunder i de organiska kanalerna, att de har vårt nyhetsbrev, följer oss på Instagram, Facebook och på Linkedin, säger Sofie Okstad.
Rasmus Jung Demse, vd på Skapamer, tror inte att deras försäljning kommer att skjuta i höjden just den helgen.
Vi lägger oss i botten av prisläget. Vi tror inte på ökad försäljning, men är med ändå. Men om det blir Black month då hoppar vi av, säger han.
Men vågar man stå utanför menar du?
Det är upp till varje bolag, det är lätt att man drar alla e-handlare över en kam och kunderna förväntar sig att alla ska ha Black Friday-erbjudanden.
Men jag tror att det gäller att titta in i sig själv, vad förväntar sig vår målgrupp, säger Rasmus Jung Demse.
Mange Hatteland, VP & Head på PIO, menar att strategi och kommunikation är oerhört viktigt under shoppinghögtiden.
Black Friday har redan utvecklats till en Black month och jag har sett företag som gjort twister, tänkt ny strategi som till exempel, “Dont´t buy this sweater”, säger han.
Han får medhåll av Sofie Okstad, som även betonar vikten av att vara trovärdig.
Man måste kommunicera tydligt vilka erbjudanden man har under Black Friday. Det gäller också att vara tydlig kring att leveranstiderna kan bli längre så att inte varumärket skadas, säger hon.
Vi har hamnat i en situation där kunderna måste lära sig att de kan inte få gratis frakt framöver. Nu kan man inte längre dra nytta av pandemin, nu måste vi jobba hårdare för att lyckas med vår försäljning, säger Rasmus Jung Demse.
Men ingen av paneldeltagarna tycker att det är en bra idé att lägga marknadsföringspengar på Black Friday.
Vi kommer att vara med och köra en hel del erbjudanden. Dock tycker inte vi att det är under den här perioden som man ska satsa på att förvärva nya kunder - utan snarare fokusera på befintlig kundstock och att uppfylla deras förväntningar. Det finns en risk i att man försvinner i mängden, om man försöker sticka ut under Black Friday, säger Rasmus Jung Demse.
Håller med, det gäller att sticka ut i innan och hålla sina erbjudanden korta och konkreta, säger Sofie Okstad.
Mangne Hatteland vill också slå ett slag för att många glömmer hur lagren kan se ut efter sådana här shoppinghelger.
Det gäller att tänka på lagerhantering och erbjudanden efter Singel day, Black Friday och jul. Lagren ser helt annorlunda ut i januari, säger han.
Vilka är era bästa tips för att lyckas med Black Friday?
Systematomation, se till att göra en genomlysning och ställa sig frågan “hur kommer systemen att fungera?”, säger Magne Hatteland.
Jag skulle vilja säga att planering är A och O, säger Rasmus Jung Demse.
Vi gömmer burar från Postnord för sen har man för få och det går inte att få tag i fler. Men sedan handlar det om att lära upp folk innan, för när det väl är dags är det “alle man på däck” som gäller, säger Sofie Okstad.
Vi tar in extra personal, säger Mange Hatteland.
Rasmus Jung Demse vill understryka kundvården.
Vet vi att vi inte kan leverera som vanligt så kommunicerar vi det. Man måste pinpointa kunderna inför Black Friday, alltså vässa sin målgrupsanpassning ett snäpp till, säger han.
Har ni gjort några misstag under Black Friday?
Vi lanserade en helt ny plattform en månad innan Black Friday, så om ni mot förmodan tänkt göra det, gör inte det, säger Rasmus Jung Demse.
Vi körde en Black Hour, där en stor del av försäljningen skulle gå till välgörande ändamål, men sedan satt vi där och fick ingenting sålt, säger Sofie Okstad.
Alla tre företagsrepresentanter är eniga om att det är omöjligt att sia om hur Black Friday kommer att gå i år, med tanke på rådande världsläge, inflation, med bland annat höjda el- och matpriser.
Om vi kommer nå budgetmålen, återstår att se, säger Rasmus Jung Demse.