ANNONS

Black Month på ingång? - De spår Black Friday-minskning

Patrick Höijer, Sverigechef

"Pandemin som gynnat e-handeln är mindre påtaglig".

ANNONS

Betalbolaget Nets meddelar att det är osäkert om det bli nytt rekord för årets Black Friday. Detta är en trend som betalbolaget även noterade under förra årets köpfest. Tidigare år har fredagen levererat rekord på rekord.

Frågan är nu bland annat hur lättnaderna kring pandemirestriktionerna kan påverka Black Friday.

Det finns tecken på att konsumenterna återvänder till butikerna nu när restriktionerna är borta. Förra årets trendbrott då handeln på själva fredagen minskade men ökade för hela veckan kommer antagligen att upprepa sig. Min gissning är att vi kommer se samma trend i år men det finns stor osäkerhet, inte minst då rean börjar ännu tidigare än förr, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i ett pressutskick.

Det var många företag som drog igång Black Friday i slutet av förra veckan där man haft som avsikt att kunderna ska kunna rea-handla i lugn och ro, utan att behöva hetsa på själva fredagen.

"Black Month nästa år"

Nets har även genomfört en undersökning där man sett ett något minskat intresse för att handla på Black Friday. Konsumenterna är även lite mer negativt inställda till köpfesten än tidigare år.

Även om vi ser en något ökad negativ inställning bland konsumenterna så kommer väldigt många att utnyttja rean, i mångt och mycket för att hitta fynd och göra julklappsshoppingen billigare. Pandemin som gynnat e-handeln är dock mindre påtaglig nu och att det inte är några restriktioner gynnar fysiska butiker. Konsumenterna vill komma ut och spatsera på stan eller i gallerior och shoppa. Handlare inom den fysiska miljön har lidit väldigt mycket och vill också dra nytta av detta, säger Patrick Höijer, Sverigechef på Nets.

Något som talar för nya rekord är att fler handlare deltar i år. Enligt Nets undersökning, av 200 handlare i Sverige, så svarar 36 procent att de kommer att delta i köpfesten, jämfört med 31 procent i fjol.

Black Friday och Black Week är numera väletablerat hos såväl handlarna som konsumenterna. Men huruvida det blir nya rekord för dels e-handeln och fysiska butiker återstår att se och blir spännande, eftersom det är så många faktorer som påverkar. Kanske kommer vi även att prata om Black Month nästa år, säger Patrick Höijer.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se