Verkligheten är att kampanjer under året lever i symbios med dynamisk prissättning, och under vissa perioder med högre rekommenderade priser för att låsa inför kampanjperioderna.
Handlarna behöver redan innan Black Week ha identifierat vilka produkter som presterar bra på kampanj och vilka som ger mer på enbart dynamisk prissättning. Vissa av varumärkena är mer kampanjintensiva och säljer bättre på kampanj, samtidigt som de är starkt stöttande. I så fall är detta förmodligen produkter som fungerar och som lämpar sig för kampanj.
Andra produkter som inte passar in i boxen som beskrivs ovan, är sådana som kan ligga med dynamiskt prissättning hela året kanske även under Black Week. Här måste varje enskild handlare göra sin läxa långt innan Black Week börjar, och förstå i vilken kategori respektive produkt tillhör.
Nedan följer några tips, som kan vara självklara, men som inte skadar att upprepas.
- Spela med volymen
Även om det finns en stor del varumärken som ger stöttning under Black Week, kan stöttningen se olika ut. Både som en kick i efterhand på sålda enheter. Eller ännu hellre som ett lägre inköpspris som går att utnyttjas även efter perioden, om man arbetar med eget lager och köper in flera enheter än vad som säljs. - Utnyttja perioden innan
Om alla följer prislagstiftningen och låser sina priser 30 dagar innan kampanjerna börjar, då kommer det finnas en stor möjlighet att ta en stor del av de köpande kunderna månaden innan Black Week eftersom ingen annan kommer ligga relevant i pris. Månaden innan brukar vara en sämre månad överlag, eftersom kunderna i sin tur väntar på kampanjerna. Men är man medveten om variablerna kan man utnyttja detta och tjäna sig en hacka. - Håll rätt tempo
Black Week är förvisso en sprint, som på många sätt avslutar året, och som tyvärr för många företag bestämmer om det blev ett bra eller dåligt år. Men sprinten är bara en del av maratonet som är resten av året, och där gäller det att hålla rätt tempo för att inte allt skall avgöras på mållinjen.