Att på detta sätt lägga relativt breda kampanjer, som gör det enkelt för både leverantörer och återförsäljare, står bakom mycket av det vi ser idag inom retail och främst inom e-handel. En stor del av produkterna säljer övervägande under kampanjperioden just för att det är enbart då dessa har ett relevant pris.
Självklart finns det undantag och företag som skiljer sig från mängden, och säkert gör det på ett bättre sätt, men fortfarande är det så här det ser ut inom e-handeln i stort.
Genom att analysera och arbeta smartare, både som leverantör och inom retail, kan man välja att jobba med de produkter som faktiskt svarar bäst på kampanj och ge stöttning till dessa.
På så sätt kan alla leden bli mer effektiva, samtidigt som man öppnar upp för att arbeta med dynamisk prissättning för fler varor och de facto, de produkterna som klarar sig bättre utan en kampanj. Detta kommer att resultera att kampanjhetsen inte blir lika uttalad samtidigt som man som företag undviker att förstöra prisbilden för sitt eget varumärke.
Mina tips:
- Undersök vilka produkter och varumärken som svarar bäst på kampanjer, analysera för att kunna plocka ut artiklar som ni vill jobba med.
- Se till att ni har både de tekniska förutsättningarna att exkludera artiklar ur kampanjer, samtidigt som ni har en plan för hur ni skall kommunicera detta till kund.
- Prata med leverantörer och berätta att ni vill gör något annorlunda, presentera data och argument, och se det ur den kampanjhets som råder.