ANNONS

Black Friday-tips: Förstör inte prisbilden för ditt varumärke

Martin Granberg, CSO på Priceindex
Sluta bidra till kampanjhetsen.

Martin Granberg är expert på sourcing och prissättning inom e-handeln och gör nu en djupdykning i de misstag som e-handlare bör undvika inför och under Black Week.

Det är enkelt och lockande att under Black Week enbart köra med breda kampanjer rakt över alla kategorier. Detta är något som antagligen både ni och alla andra alltid har gjort. Det har väl fungerat, eller?

Kampanjer initieras inte sällan ifrån leverantör och varumärkesägare. Black Week är många gånger precis som för er, deras viktigaste försäljningsperiod. Under perioden tävlar varumärken mot sina konkurrenter i att ha ett relevant pris, och ger därför stöttning för att återförsäljarna skall kunna sätta ett bra kampanjerbjudande ofta över hela kategorier.

Varumärkena vill ju inte försvinna i bruset under årets absolut starkaste försäljningsperiod.

ANNONS

Att på detta sätt lägga relativt breda kampanjer, som gör det enkelt för både leverantörer och återförsäljare, står bakom mycket av det vi ser idag inom retail och främst inom e-handel. En stor del av produkterna säljer övervägande under kampanjperioden just för att det är enbart då dessa har ett relevant pris.

Självklart finns det undantag och företag som skiljer sig från mängden, och säkert gör det på ett bättre sätt, men fortfarande är det så här det ser ut inom e-handeln i stort.

Genom att analysera och arbeta smartare, både som leverantör och inom retail, kan man välja att jobba med de produkter som faktiskt svarar bäst på kampanj och ge stöttning till dessa.

På så sätt kan alla leden bli mer effektiva, samtidigt som man öppnar upp för att arbeta med dynamisk prissättning för fler varor och de facto, de produkterna som klarar sig bättre utan en kampanj. Detta kommer att resultera att kampanjhetsen inte blir lika uttalad samtidigt som man som företag undviker att förstöra prisbilden för sitt eget varumärke.

Mina tips:

  • Undersök vilka produkter och varumärken som svarar bäst på kampanjer, analysera för att kunna plocka ut artiklar som ni vill jobba med.
  • Se till att ni har både de tekniska förutsättningarna att exkludera artiklar ur kampanjer, samtidigt som ni har en plan för hur ni skall kommunicera detta till kund.
  • Prata med leverantörer och berätta att ni vill gör något annorlunda, presentera data och argument, och se det ur den kampanjhets som råder.
Martin Granberg
martin.granberg@priceindx.com