Imorse fick vi beskedet från Prisjakt och Svea Ekonomi att Black Friday ökat med något blygsamma 4,1 procent. Trenden från förra årets stiltje sades därmed vara slut. Nu kommer betaljätten Nets med sin analys.
LÄS ÄVEN: Black Friday slår till igen: “Tillbaka på nya rekordnivåer”
Enligt Nets minskade Black Friday med hela 11,6 procent. Detta gäller dock antalet transaktioner, inte den totala omsättningen.
Att Black Friday minskar förväntade vi oss. Men det är glädjande för handeln att årets Black Week lyckades med all-time high även jämfört med förra årets siffror under ett mycket starkt e-handelsår, med rekordhög försäljningstillväxt för produkter på nätet på grund av pandemin och restriktionerna, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Detta är ett utfall som Nets redan förutspådde häromdagen. I fjol minskade fredagen med nio procent och detta har alltså utökats i år.
LÄS ÄVEN: Black Month på ingång? – De spår Black Friday-minskning
Det som korrelerar med Prisjakt och Sveas analys är att Black Week är där det händer.
Den allt mer förlängda reaperioden – nu omfattar Black Week även helgen innan – gör att det blir svårare och svårare med nya rekord. Klart är att dock mängder av svenskar utnyttjade reaperioden, framför allt under helgen, som gjorde att det blev en långsammare försäljningsperiod resten av veckan och på själva Black Friday, säger Patrik Müller.
"Hela veckan minskar i betydelse"
Enligt Nets så ökade dock Black Week med endast 1,4 procent jämfört med i fjol, och återigen så pratas det om att Black Month är det nya svarta.
Handlarhögtiden blir bara mer utdragen för varje år och både själva fredagen och faktiskt hela veckan minskar i betydelse. Vi såg i år kampanjer som “Black Week – tolv dagar med rea”, och kanske kommer vi att prata om “Black Month” nästa år, säger Patrik Müller.
Nets data är baserad på antalet transaktioner hos anslutna svenska webbutiker.
Uppdaterad:
Förtydligande att minskningen gäller antalet transaktioner.