ANNONS

Black Friday-jättarna försvarar sig efter dissen från handlarna

Moritz Hahn och Kristoffer Väliharju

"Goda resultat för väldigt många".

ANNONS

När över 700 personer fick säga sitt i vår och Markets gemensamma enkät, stod det klart att en övervägande majoritet av de som svarade tyckte att Black Friday borde läggas ner helt eller åtminstone minska i omfattning.

LÄS ÄVEN: Unik granskning: Sveriges handlare vill se ett slut på Black Friday

Samtidigt har vi sett Black Friday öka i omfattning från år till år. Nu senast pågick reafesten i vissa fall i en bra bit över en vecka, där Zalando tog ledningen med 12 dagars rea och CDON låg hack i häl med en reaperiod som varade i nio dagar.

"Kommer fortsätta utveckla"

Vi kontaktade de båda shoppingjättarna för att fråga hur de ser på att så många inom detaljhandeln har en helt annan uppfattning om hur Black Friday borde utvecklas framåt. CDON berättar att deras ambitioner med Black Friday främst är att göra de handlare som säljer på företagets marknadsplats nöjda.

Då CDON ställt om till en marknadsplats kommer Black Friday och alla andra kampanjperioder för oss primärt handla om att erbjuda en modern plattform åt våra anslutna handlare så att de kan nå sina önskade affärsmål på ett effektivare sätt. Vi såg att plattformen fungerade bra under detta års Black Friday utan nedtid och med goda resultat för väldigt många som sålde via oss. Vi kommer med alla lärdomar vi gjort att fortsätta utveckla plattformen och våra samarbeten med handlarna under året som kommer, säger CDON:s vd Kristoffer Väliharju till Ehandel.

Zalando väljer att hänvisa till ett blogginlägg på sin sajt, där avdelningscheferna Jonny Ng och Moritz Hahn, har intervjuats om sin syn på Black Friday, eller Cyber Week som veckan kallas hos Zalando. Duon menar att Black Friday skiljer sig från andra reaperioder på så sätt att det är en högtid som bara innebär sänkta priser, medan andra reor snarare är ett sätt att få ut restsortiment från säsongen som passerat. Därför är Black Friday och Cyber Week särskilt eftertraktat ur ett konsumentperspektiv, menar man.

Uppringare ville stoppa Black Friday

För företagets del är Cyber Week dock en speciell högtid, menar Moritz Hahn, som jämför med att fira sin födelsedag.

Folk kommer fortfarande ihåg vad som hände förra Cyber Week, men ingen kommer ihåg vad som hände i vecka 32. I livet måste man skapa de här högtiderna som går att komma ihåg. I slutändan är livet en serie av de här högtiderna. Samma sak gäller för företag. Berättelser är klistret som håller ihop ett företag eller ett team. Ni gör något fantastiskt ihop och firar er framgång.

Moritz Hahn medger dock att man från Zalandos håll hade en mer skeptisk inställning till Black Friday i början.

När vi lanserade Black Friday 2014 fick jag ett samtal av en person som undrade ifall det här verkligen var en bra idé, och ifall vi möjligen kunde stoppa det hela. Nu kan vi skratta åt det men på den tiden hade vi ingen aning om hur varumärkena skulle reagera på prissänkningar precis före julförsäljningen. Men det var i början, nu är det här branschstandard och vi är mycket mer utbildade samtidigt som märkena inte längre har ett problem med det. Varför inte? Jo, för att det är ett event där man bygger en relation med sina kunder.

Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se