I september så hade e-handlarna en stor dipp i sin framtidstro, något som nu korrigeras uppåt för oktober månad. Anledningen? Med stor sannolikhet shoppingfesten Black Friday.
E-handeln står för den största ökningen i månadens Handelsbarometer, där en ökning med 2,9 enheter gav ett indikatorvärde på 87,3. Ökningen berodde till stor del på att förväntningarna på framtida försäljning ökade markant, vilket sannolikt påverkas av de stundande handelshögtiderna, skriver Svensk Handel i samband med rapporten för oktober månad.
E-handeln har som vi vet haltat under en period och förhoppningarna på Black Friday verkar nu vara ganska höga.
E-handeln laddar upp för en intensiv period. Vår prognos 2022 var att försäljningen under Black Week skulle ligga runt åtta miljarder kronor, och nästan varannan person uppgav att de antagligen skulle inhandla en vara under veckan. E-handeln har gått svagt under en tid, och då spelar dessa handelshögtider en allt viktigare roll för många handelsföretag, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Men det är förstås inte bara e-handlare som suktar efter lite Black Friday-försäljning. Butikshandlarna är också lite mer hoppfulla även om deras uppmätta ökning (0,5) var lägre än e-handlarnas.
Och faktum är ju att man från Svensk Handels sida inte förväntar sig några nya rekord.
Tyvärr tror vi dock att det generella ekonomiska läget kommer återspeglas när vi sedan summerar året. Vi tror inte på några försäljningsrekord, säger Sofia Larsen.