Shelfless är en extern part som hjälper till med e-handlarens största utmaning, nämligen lager och logistik. Tredjepartslogistik innebär att de som tredje part tar hand om de logistiska funktionerna mellan dig och slutkund. Tredjepartslogistik förkortat kan benämnas som 3PL. Anledningarna till behovet av en tredjepartslogistik-partner kan vara många, så som brist på lagerutrymme eller tid.
”Vid den här tiden är det dags för mig att meddela att jag återigen avgår som VD och istället tillträder rollen som Commander in Chief of Black Friday. Så oavsett kampanj, singels day, black month… week… day, cyber monday, julhandel, mellandagsrea eller ingen kampanj alls så står jag och mitt team redo.” – Jonas Ahlgren VD Shelfless Sverige.
Prognoser och planering – Nyckeln till framgång
Liksom tomten noggrant går igenom sina listor, för att se vilka som varit snälla och som får sina önskningar uppfyllda, samlar Shelfless in prognoser från sina kunder. Det är avgörande att förstå hur stora volymer som kan förväntas, så att de kan bemanna och planera därefter.
Shelfless analyserar data från tidigare år, tar hänsyn till årets marknadstrender och får kontinuerlig feedback från sina e-handlare så de kan skapa rätt förutsättningar.
Teknik och system – En välsmord maskin
För att kunna möta de ökade volymerna ser Shelfless också över deras automation, teknik och sina system. Likväl att deras medarbetare står redo så behöver även deras eget WMS och deras automatiserade processer vara väloljade och uppdaterade, för att säkerställa att allt fungerar som det ska när de går in i peak.
Läs mer om Shelfless WMS här.
Personalplanering – Alle man på däck
Att hantera ökningen av ordrar under Black Friday kräver noggrann personalplanering. Shelfless säkerställer att de har tillräckligt med medarbetare på plats för att hantera den extra volym som inkommer. Genom att rekrytera och planera skiften noggrant, ser de till att alla moment, från inleverans, plockning och packning till distribution, sker smidigt. Med deras utbildningsplattform Shelfless Academy ser de till att alla medarbetare får den utbildning och kompetens som krävs.
Läs mer om Shelfless automation här.
En fantastisk upplevelse för alla
Medan tomten och hans nissar putsar släden och matar renarna med extra morötter är Shelfless fullt upptagna med att förbereda inför att mata ut paket från deras siter. Shelfless mål är att varje e-handlare och slutkund ska få en fantastisk Black Friday-upplevelse. Shelfless vet att denna period är en av årets viktigaste perioder för deras kunder. Det som är viktigt för Shelfless kunder är också viktigt för dem.
När Black Friday väl är här, är de redo. Deras lager är påfyllda, personalen är väl förberedda och deras system är trimmade – allt för att skapa en så smidig och framgångsrik period som möjligt för alla inblandade.
För som Shelfless alltid säger eller i alla fall börjar säga nu:
“Vi kanske inte är tomten, men vi kommer väldigt nära!”
Kontakta Shelfless här för att få hjälp inför nästa Black Friday!