Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Black Friday är räddaren i julklappsnöden: "Blivit viktigare"

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Fler kommer köpa klapparna på rea i år.

ANNONS

Rapporterna om att årets Black Friday-rea kan slå nya rekord duggar tätt. Hur pass bra det går ute hos e-handlarna vet vi inte riktigt ännu. Men nu har Nets släppt en undersökning, genomförd av Yougov, som kastar ytterligare bensin på elden.

LÄS ÄVEN: Julhandeln redan i full gång – Black Week viktigare än någonsin

Enligt betalleverantören uppger 59 procent av svenskarna att de kommer att handla under reaperioden, vilket är nästan lika stor andel som under pandemiåret 2020.

Fler kommer köpa julklapparna under Black Friday i år. Att komma billigare undan med julklappsinköpen verkar ha blivit viktigare i och med inflation och räntehöjningar, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som ägs av Nexi.

Kläder, skor och elektronik

Bland de som uppget att de kommer att handla under rean säger fem procent att de kommer köpa alla sina julklappar under perioden, vilket är dubbelt så många som 2020. Nästan två tredjedelar planerar att göra minst ett julklappsinköp.

Kläder, skor och accessoarer samt elektronik dominerar bland produkterna som flest suktar efter, och sex av tio svenskar ämnar lägga mellan 500 och 3 000 kronor på sin shopping. Det medan 6 procent kommer att spendera mer än 10 000 kronor, vilket är två procentenheter mer än 2020.

Men trots att det finns klipp att göra, så är det en hel del som planerar att hålla i plånboken. Och inte enbart av ekonomiska skäl.

Även om många hushåll är pressade ekonomiskt är det fler i år som avstår att handla under Black Friday av miljöskäl. Så hållbarhetstrenden står således stark även i dessa tider, säger Patrik Müller.

Här är prylarna som svenskarna planerar att köpa under Black Friday:

1. Kläder och skor - 47 procent
2. Elektronik - 46 procent
3. Skönhet- och hälsoprodukter - 32 procent
4. Heminredning - 28 procent
5. Leksaker - 25 procent
6. Fysiska medier - 15 procent
7. Mat och dryck - 12 procent
8. Presentkort - 10 procent
9. Digitala medier - 9 procent

Dela artikeln: