ANNONS

Björn Borg smashar in rekordhög omsättning - igen: "På rätt väg"

Henrik Bunge, vd på Björn Borg

Sportmodebolaget servar en riktig rapportrökare.

ANNONS

Björn Borg slog till med en rekordhög omsättning under årets tredje kvartal. Nettoomsättningen uppgick till 262,1 miljoner kronor, att jämföra med 248,6 under samma period i fjol.

LÄS ÄVEN: Björn Borg rusar i e-handeln: ”En otrolig utveckling”

Rörelseresultatet i sin tur ökade med hela 34 procent, från 30,6 till 40,9 miljoner kronor.

Vår positiva trend från årets första sex månader fortsätter också under tredje kvartalet. Vi gör vår högsta omsättning någonsin både för ett enskilt kvartal, och året hittills, skriver vd Henrik Bunge i rapporten.

E-handeln växer stadigt

Björn Borgs onlineaffär har sett en kraftig tillväxt under året. Så även under det tredje kvartalet då bolagets försäljning i egna e-handeln och hos e-tailers ökade med 15 procent till 95,6 miljoner kronor. Räknar vi enbart på den egna e-handeln ökade den med 25 procent till 37,6 miljoner.

Försäljningen av underkläder, bolagets största och viktigaste produktkategori, ökade med 15 procent medan sportkläder såg en tillväxt på 11 procent. Försäljningen av skor och väskor minskade med 11 respektive 26 procent, främst på grund av svag införsäljning i grossistledet.

Trots den fortsatt utmanande omvärlden vi befinner oss i, så ser vi ökad efterfrågan på våra produkter och ett varumärke som stärks. Vi är på rätt väg och tar steg för steg, ibland små men hela tiden i rätt riktning för att nå vårt mål att bli ett globalt sportmodevarumärke, skriver Henrik Bunge i vd-ordet.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se