Onlineaffären flyger för Björn Borg. Bolagets försäljning i egna e-handeln och hos e-tailers ökade med 47 procent, från 52 till 76 miljoner kronor i det senaste kvartalet.
Framför allt är det vår sportkollektion som gör mig enormt stolt, med en otrolig utveckling i vår egen e-handel och inte bara under årets andra kvartal med 98 procents ökning, utan för hela första halvåret med en ökning om 100 procent, säger Henrik Bunge, vd på Björn Borg, i en kommentar.
Den totala försäljningen lyfte även den, men med mer beskedliga 3 procent till 165,6 miljoner. Och valutaneutralt så föll till och med omsättningen med 2 procent, vilket kan förklaras av en lägre butiksförsäljning till följd av butiksstängningar. Dessutom har distributionen minskat rejält.
Totalt tappar våra egna butiker med 2 procent i kvartalet på grund av planenliga butiksstängningar. Våra distributörer tappar kraftigt mot föregående år, vilket kan härledas både till timing av leveranser och stora lager hos kunderna till våra distributörer, säger Henrik Bunge.
Rörelseresultatet i sin tur ökade med hela 55 procent, från 5,2 till 8,1 miljoner kronor.