Det mesta pekar alltså uppåt och man genererar en tillväxt i omsättningen på 28,7 procent och rörelseresultatet växte med 17,5 procent. Företagets vd kommenterar att den starka starten på 2024 håller i sig. Men allt har inte varit perfekt i siffrorna under året då sko-kategorin tagit en rejäl smäll efter att en nyckelleverantör gått i konkurs.
LÄS ÄVEN: Partnern gick i konkurs - då kraschade försäljningen
Sko-problemen verkar dock vara på väg att lösa sig, då den kategorin var den främsta tillväxtdrivaren under perioden.
Som kvartalets absoluta seger kan vi konstatera att produktgruppen skor växer med hela 199 procent, säger företagets vd Henrik Bunge.
Bruttovinstmarginalen sjönk under perioden till 51,8 procent (55,6) på grund av "exceptionella engångsrabatter" kopplade till integrationen av skoverksamheten men även ogynnsamma valutautvecklingar och ökade transportkostnader.
"God lönsamhet"
Enligt vd:n så visade bolagets alla försäljningskanaler en positiv utveckling under kvartalet.
Vår egen e-handel fortsätter att utvecklas positivt och växer med 9 procent. Under kvartalet har vi ökat fokus på fullprisförsäljning och minskat rea-graden på vår egen e-handel. Detta har visserligen saktat ner den tidigare starka försäljningstillväxten, men har i stället resulterat i en god lönsamhet. Våra egna jämförbara butiker växer med 4 procent, och våra distributörer har återhämtat sig något under kvartalet och växer med 4 procent, konstaterar Henrik Bunge.
Den egna e-handeln, exkluderat andra e-tailers, sålde för 41 miljoner kronor under perioden.