Allt fler väljer att starta podd. Det är ett format som tilltalar många, och som är enkelt att konsumera. Men hur tjänar man pengar på det här formatet? Svaret är: främst via annonsering och reklamsamarbeten. Men hur tänker företag respektive poddare när ett reklamsamarbete kommer på fråga? Vi tog ett färskt exempel och ställde dessa frågor till representanter från båda sidorna.
Varje torsdag släpper Relationspodden 2.0, som drivs av Bingo Rimér och Katrin Zytomierska, ett nytt avsnitt och i dagens podd startar duons nya samarbete med Elexir Pharma.
Vi har gjort ett gäng sporadiska samarbeten med podcasten Relationspodden tidigare, men nu har vi signat ett långsiktigt samarbete, säger Siri Tessert, Brand Manager på Elexir Pharma, till Influens.se.
Varför valde ni just Relationspodden?
Elexir Pharma har länge kikat på podcastformatet som en kommunikationskälla och del av marknadsföringsplanen. Relationspodden känns som en perfekt match eftersom Bingo och Katrin lyfter ofta tabubelagda ämnen i sin podd. Det kan till exempel handla om PMS och testosteronnivåer, vilket går hand i hand med Elexir Pharmas kommunikativa strategi – att ärlighet och transparens varar längst, säger Siri Tessert.
Även Katrin Zytomierska lyfter vikten av ärlighet för ett bra samarbete.
Vad tycker ni är viktigt när ni ska ingå i ett reklamsamarbete?
Att vi kan stå för det vi kommunicerar och råder våra lyssnare att göra eller köpa, säger Katrin Zytomierska.
Det nya samarbetet sträcker sig över hela 2021, från och med idag. Katrin berättar att duon ofta försöker hålla sig till cirka två samarbeten åt gången, när det gäller podden.
Företag som vill testa oss väljer först att genomföra ett eller flera kortare samarbeten. Sen när vi visar vad vi går för väljer de oftast att satsa större och längre. Vi har en stark köpgrupp så vi konverterar till sälj. Det gillar företag! säger Katrin.
En stark köpgrupp är verkligen något som företag uppskattar. Siri berättar vad företaget har för förväntningar på ett samarbete som det här.
Vi förväntar oss trovärdighet och en ökad varumärkes- och produktkännedom. Sedan hoppas vi såklart på en hög konvertering, samt en bredare förståelse och acceptans för dialogen kring PMS och testosteronnivåer som fortfarande är relativt tabubelagda ämnen idag, säger hon och fortästter:
Vi tror att igenkänningsfaktorn från Bingo och Katrins diskussioner och resonemang kommer vara hög vilket vi hoppas ska bidra till högre försäljning. Att samarbeta med duon ger oss också möjlighet att inte bara påverka den enskilda individen, utan även skapa en igenkänning kring det vardagliga livet med partner, familj eller liknande. Ibland är det faktiskt en sambo eller en familjemedlem som först märker av symptomen innan man själv har identifiera vad som faktiskt händer.
Hur mäter ni resultat och effekt av ett sånt här samarbete?
ROI är självklart en viktig KPI för oss i allt vi gör och så även i detta samarbete, men även omnämningar i sociala medier och en ökad varumärkeskännedom i stort. För oss går branding och konvertering hand i hand då konsumenter idag är mycket mer medvetna om vad de stoppar i sig utefter behov. Därför behöver vi som företag vara tydliga med vårt ”why” för att tränga igenom bruset.
Vad finns det för för- och nackdelar med marknadsföring via ett ljudbaserat medium?
Fördelarna är många. Den främsta skulle vi säga är att kunden/lyssnaren är mer mottaglig för information när den tar del av informationen via just ljud, istället för text. Med händerna fria så blir också steget till konvertering kortare då du kan lyssna på podden, ta del av informationen samtidigt som du kanske surfar in på Meds.se och lägger din order, säger Siri.
En nackdel kan eventuellt vara att kunden endast hör produktnamnet och inte ser den visuellt vilket kan göra det svårare att hitta produkten hos återförsäljaren. Det har vi dock löst genom att även inkludera Bingo och Katrins sociala kanaler i samarbetsupplägget. Kombinationen av podden och sociala medier tror vi kommer förhindra den eventuella nackdelen ovan.
Så en kombination av reklam i podden och visuella inslag i profilernas sociala kanaler verkar vara hemligheten till ett framgångsrikt upplägg.
Katrin, skiljer sig ert upplägg kring samarbeten i podden med ert eget upplägg när företag signar er som er, och inte er som podduo?
Det skiljer sig inte mycket. Klart passar PMS-piller från Elexir Pharma in bättre hos en tjej, men oftast kan man hitta synergier. I det här specifika fallet kan ju Bingo berätta hur jag har förändrats med mina PMS-aggressioner tack vare produkten, och det kan utvecklas till ett bra snack i podden. Vi tycker båda bäst om att jobba längre med företag då man får möjlighet att lära känna företaget bättre, säger Katrin Zytomierska och avslutar med:
En podd ska vara rapp och innehålla en blandning av glatt, allvar och att man bjuder på sig själv!