De senaste månaderna har Biltema satsat stort på sin nya tjänst Köp & Hämta, som precis som namnet antyder är ett upplägg där kunden handlar online och sedan hämtar upp sin vara i butik. Satsningen lanserades i slutet av 2019 och rullades ut på bred front i början av det här året.
LÄS ÄVEN: Biltema skrotar tidigare Click&Collect-planen
Sedan slog coronaviruset till i Norden och för att minska risken för smittspridning har Biltema nu valt att lansera en ny variant av sin tjänst.
Vi har vidtagit flera åtgärder under den rådande situationen. Det är en naturlig utveckling att komplettera Köp & Hämta i linje med andra samhällsåtgärder, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema, till Ehandel.
Behöver inte lämna bilen
Den som väljer Köp & Hämta Drive In, som den uppgraderade tjänsten kallas, får köranvisningar till en upphämtningsplats när hon eller han anländer till butiken. Väl där möts kunden av anvisningar för hur man ska meddela butikspersonalen. Enligt Biltemas danska sajt ska kunden skicka ett sms.
Därefter kommer vår personal ut med beställningen till kunden och levererar beställningen i bagageutrymmet, kunden behöver inte lämna sin bil, sammanfattar Johan Gerdevåg.
Biltemas Drive In-tjänst finns nu tillgänglig i Karlskoga i Sverige, Oslo och Jessheim i Norge samt alla varuhus i Danmark. Företaget meddelar att en fullständig utrullning även i Sverige och Norge kommer att göras senast under morgondagen.
LÄS ÄVEN: Ehandel testar - hur bra är Biltemas nya tjänst Köp & Hämta?