"Brinn pengar brinn", sjöng tidigare Kent-sångaren Jocke Berg en gång i tiden. Och inget kunde vara mer sant än nu. Våra pengar brinner bokstavligen upp. De har inte varit mindre värda på runt 30 år. Inflationen tuggar glupskt i sig allt den kommer över.
Som bekant har priserna på allt från drivmedel till el och mat rusat sedan i somras. Samtidigt närmar sig många rörliga bostadsräntor 3 procentsträcket, för första gången på många år.
Handelns marginaler pressas förstås av dels minskad konsumtion och dels höga inköpspriser. Skenande elpriser gör inte saken bättre, samtidigt som många handlare oroar sig för rejält höjda lokalhyror framöver.
Lågprishandeln går som tåget
Men en handelskategori ångar på. Och det är lågprishandeln – som efter redan flera gynnsamma år nu har hamnat i en rejäl guldsits. Kunderna letar efter låga priser som aldrig förr.
Lågprishandeln stod för 21 procent av alla nyöppningar bland kedjebutikerna. I genomsnitt öppnade det två lågprisbutiker i veckan förra året, enligt en ny HUI-undersökning. Det kan jämföras med modehandeln, där var fjärde butik försvunnit sedan 2017.
Lågpris har varit ett segment som blomstrat i den fysiska handeln. Och nu när vi gеr oss in i oroliga ekonomiska tider är det troligt att lågprishandeln fortsätter att växa, konstaterade HUI-vd:n Emma Hernell, i ett pressutskick i veckan.
"Märks knappt"
Ehandel har sökt flera lågprishandlare för att få en lägesbild – och vi fick snabbt svar av Biltema. Kedjan, som har närvaro i hela Norden förutom på Island, meddelar att försäljningen går som tåget just nu.
Vår försäljning går väldigt bra. Att vi just klivit ur en turbulent tid i och med pandemin märks knappt. 2022 har varit över förväntan. Gröna siffror är det vi jobbar hårt för och levererar löpande, säger Johan Gerdevåg marknadschef på Biltema.
"Luftiga varuhus"
I fjol ökade omsättningen till drygt 7 miljarder, från 6,7 miljarder året innan. EBIT-resultatet klättrade också upp till 439 miljoner kronor från 405 miljoner år 2020.
För oss på Biltema ligger framgången i att vi erbjuder ett stort sortiment av produkter av hög kvalité tillsammans med vår tydliga prisstrategi så alla ska kunna ha råd att köpa vår produkter. Tillgängligheten till våra stora luftiga varuhus, strategiskt placerade ut efter kundströmmar i de städer vi finns, säger Johan Gerdevåg.
Vad ser du för utmaningar för kedjan framåt?
Vi står inför samma utmaningar som alla andra inom detaljhandeln. Huvudutmaningen är att säkerställa tillgången på varor ut efter kundernas behov. Att kunna hålla våra priser på rätt nivå som attraherar våra kunder.
Målet framåt är också att nå ännu fler kunder på ännu fler platser, tillägger marknadschefen.
Vi jobbar stenhårt för att effektivisera vår etableringsprocess. Målet är att vi ska kunna öppna fler nya varuhus, i högre takt än tidigare.
LÄS ÄVEN: Ekonomin deppar: Så går det för e-handeln? – experten reder ut
LÄS ÄVEN: Butiksdöden: Så många butiker har gått i graven: ”Drivs av konkurser”