Vi på Ehandel.se har vid ett flertal tillfällen rapporterat om bilmärken och bilåterförsäljare som sakta med säkert har närmat sig e-handelns händelserika värld. Hittills har det dock oftast inte handlat om fullskalig e-handel, utan om varianter där man beställer sin bil på nätet och sedan hämtar upp den på en förvald plats.
Leasar via e-handel
Nu meddelar återförsäljaren JBil att "direktförsäljning av bilar på nätet" står för dörren. Mer exakt handlar det dock om leasing, som nu ska kunna ske via företagets nya e-handelsplattform.
- Vi på JBil ser en ökad efterfrågan från kunder som vill beställa sin nya bil på nätet och Leaseonlines plattform E-CAR Suite ger oss möjligheten att snabbt komma på banan med våra kunderbjudanden online, säger John Marnell, vd på JBil, i ett pressmeddelande.
"Behöver inte investera miljonbelopp"
När kunden har lagt sin beställning på J Bil:s hemsida, får hon eller han hämta upp sin bil på något av JBils fyra försäljningsställen i Stockholm.
Den nya tjänsten är ett samarbete mellan JBil och white label-plattformen Leaseonline.
- Som enskild bilåterförsäljare behöver man inte investera miljonbelopp för att ligga i digital framkant, vi tar hand om tekniken och JBil får en extra försäljningskanal som fungerar dygnet runt, året om, säger Sverker Andersson, vd på Leaseonline.