I mitten av förra året så drog Bianca Ingrosso igång sin nya e-handel ANI-Jewels.se. En e-handel hon grundat tillsammans med Lovisa Worge, Mikael Snabb och Jesper Matsch. Tomaj Sangchi, medgrundare av smyckesföretaget Tom Hope, har samtidigt tagit vd-stolen i företaget och är idag också delägare.
LÄS ÄVEN: ANI Jewels VD om lanseringen: “Allt gick bättre än förväntat“
Som namnet antyder så säljer företaget smycken och nu har man stängt sitt första bokslut.
Omsättningen uppgick till närmare 20 miljoner med en vinst på 4,6 miljoner för de första sju verksamma månaderna, säger Tomaj Sangchi till Ehandel, och tillägger:
Vi är väldigt nöjda med vårt första verksamhetsår. Vi har lyckats skapa ett fint sortiment som marknaden uppskattar och vårt lilla team har arbetat väldigt hårt.
Något ni skulle gjort annorlunda med facit i hand?
Det har varit svårt att estimera våra inköp eftersom vi inte har några siffror från tidigare år. Nu med facit i hand borde vi vågat göra större inköp och jobba på flera kollektioner parallellt.
Även om försäljningen rullar på så känner bolaget av omvärldsläget.
Självklart känner vi av det nya ekonomiska läget. Det är dock svårt att klaga när vi överträffat våra förväntningar och gjort det med god lönsamhet. I sämre ekonomiska tider tror vi att att det är ännu viktigare att leverera ett stort värde till kunden.
Har influencer-marknadsföringen fungerat som planerat?
Jag skulle säg att vi gjort väldigt mycket mer än bara influencer-marknadsföring. I julas gjorde vi en rikstäckande utomhuskampanj tillsammans med Klarna. Bianca Ingrosso och Lovisa Worges räckvidd är idag större än bara Instagram. Där har vi märkt en sämre organisk räckvidd men det kommer inte som en överraskning.
Vi berättade tidigare om tekniken bakom ANI Jewels sajt och Tomaj Sangchi berättar att både logistiken och tekniken fungerat utan några som helst bekymmer.
LÄS ÄVEN: Detta använde Bianca för att bygga sin nya e-handel ANI-Jewels.se
Företaget har samtidigt fått viss kritik i media då man uppdagat kunder som inte riktigt varit nöjda med produkterna. Enligt Tomaj är det dock en väldigt liten andel av produkterna det handlar om.
Med tanke på att vi skeppat tiotusentals order under våra första 7 månader är andelen produkter som inte håller måttet extremt lågt. Samtliga produkter som vi tillverkar kvalitetssäkras på plats på fabriken i Italien samt hos oss i Sverige. Vi har även lagt stor vikt i att ha en exceptionellt bra kundtjänst som hanterar ärenden snabbt och oftast väldigt generöst.
Vad är planerna nu under 2023?
Planen för året är att fortsätta att växa på befintliga marknader samtidigt som vi breddar vårt utbud av kvalitativa smycken. Vi arbetar ännu närmare med våra tillverkare och fortsätter vårt arbete som första svenska smyckesbolag i RJC (Responsible Jewelry Council), säger Tomaj Sangchi.