ANNONS

Biancas e-handelsbolag fälls återigen för sexistisk reklam

Skärmdump från Caias reklamfilm

"Men sväljer den inte".

ANNONS

Sveriges Kvinnolobby är inte glada för hur Bianca Ingrossos e-handelsföretag Caia Cosmetics marknadsför sig själv. Nu har man återigen anmält kosmetikföretaget till Reklamombudsmannen för att använda sig av könsdiskriminerande reklam.

Anmälan gäller en lanseringsvideo för Caias läppstift, som ska innehålla en del suggestiva inslag. Reklamombudsmannen beskriver bland annat innehållet såhär:

Reklamfilmen är cirka 39 sekunder lång och utspel­ar sig främst i en lägenhet med fyra kvin­nor. De dricker vin, umgås och sminkar sig. Kvinnorna tittar ofta in i kameran. I en sekvens slickar en kvinna på en godisklubba samtidigt som hon tittar in i kameran. I en annan sekvens häller en kvinna mjölk ur en flaska ner i sin mun men sväljer den inte. Mjölken rinner istället ner längs hennes hals och ner på bröstkorgen.

Sveriges Kvinnolobby tycker att det saknas ett fokus på smink i reklamfilmen.

Mjölken indikerar att kvinnan leker med något annat på ett sätt som sexualiserar situationen. Detta förstärks av kamerans fokus och kvinnans blick. Videons fokus på att sexualisera kvinnorna i samband med att de visar produkten är könsdiskriminerande genom att vara objektifierande och kränkande för kvinnor i allmänhet, framför anmälaren, Sveriges Kvinnoloby, till Reklamombudsamannen.

Beauty Icons AB, som står bakom Caia Cosmetics, försvarar dock sin reklamfilm med ett långt yttrande som liknar deras tidigare försvar. De talar bland annat om att aldrig vika sig för normer i samhället som vill bestämma över kvinnans sexualitet.

LÄS ÄVEN: Biancas bolag fälls för sexistisk reklam – slår tillbaka hårt

Caia menar även på att produkterna inte bara ska ge rödare läppar utan även stärka kundens självförtroende, vilket alltså ska förmedlas i reklamfilmen.

Om annonsörens kampanjer skulle uppfattas såsom anmälaren beskriver (sexistiska, könsdiskriminerande, nedvärderande och kränkande för kvinnor i allmänhet) borde inte annonsörens community dagligen öka i antal medlemmar och engagemang, för vilka kvinnor skulle vilja handla produkter från ett sådant varumärke, menar annonsören.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd går dock återigen på Sveriges Kvinnolobbys linje.

Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slick­ar på en godisklubba. Intrycket av kvinnorna som sexobjekt förstärks av att den manliga sångaren under sekven­s­erna upprepat sjunger texten ”Give me that”, skriver opinionsnämnden och avslutar med:

Framställningen av kvinnorna saknar kopp­ling till de sminkprodukter som marknadsförs. Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärd­er­ande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se