ANNONS

Bianca om RO:s fällningar av CAIA - "det är 2020 nu"

"Tänker aldrig be om ursäkt".

ANNONS

Under det senaste halvåret har Bianca Ingrossos sminkföretag Caia Cosmetics fällts flera gånger för könsdiskriminerande marknadsföring av Reklamombudsmannen. Trots det menar delägaren och influencern att Caia Cosmetics inte kommer att ta åt sig av kritiken.

Vi har inte tänkt om eller tänker arbeta annorlunda med marknadsföringen framöver, säger Bianca Ingrosso till Aftonbladet.

Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna, och det är även jag som står framför kameran tillsammans med andra unga kvinnor som alltid är med på noterna. Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran. De får godkänna och vi får godkänna bilderna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och i video ska bedömas av nån annan än oss själva. Det är inte män bakom de här kampanjerna som styr och ställer, det är jag.

Marknadsföringen som RO bland annat har reagerat på handlade om en kvinna som, i en av Caias reklamfilmer, häller mjölk ur en flaska ner i sin mun utan att svälja mjölken. Hon dricker den alltså inte, istället rinner mjölken ner längs hennes hals och ner på bröstkorgen. I samma reklamfil visas även en annan kvinna som slickar på en godisklubba samtidigt som hon tittar in i kameran.

LÄS ÄVEN: Biancas e-handelsbolag fälls återigen för sexistisk reklam

En annan bild som fälldes skulle marknadsföra läppstift, i den var kvinnan fotograferad underifrån. Hon stod med särade ben, klädd i vita underkläder och en brun skinnkavaj.

Jag förstår att alla tycker olika och har olika sätt att uttrycka sig. Men det är 2020 nu. Vi säljer smink, men vi säljer också en känsla och alla tjejers egen rätt att få vara exakt som den vill, säger Bianca och fortsätter:

Jag tänker aldrig be om ursäkt. Jag kan säga: ”Åh, vad tråkigt att du inte tycker om den här kampanjen”. Men jag har jättekul på mina plåtningar och trivs jättebra med sättet jag poserar på bild.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se