Svarar på kritiken mot Gina Tricot-kampanj.
Under de senaste dagarnas stormande kring Gina Tricot och deras hållbarhetskampanjer med Bianca Ingrosso, har influencern själv valt att inte uttala sig. Fram till nu.
Det hela utlöstes av den granskning som SVT gjorde, kring den skog som Gina Tricot påstått sig äga. Tillsammans med skogen utlovade företaget dessutom att bekosta flera bikupor i skogen, något som kunderna kunde donera pengar till genom att lägga till 10 kronor på sitt köp. Men den påstådda Gina Tricot Forest, var i själva verket drygt 500 träd på en dansk åker.
I ett pressmeddelande från Gina Tricot, som publicerades under gårdagen, tog företaget fullt ansvar för att kunderna blivit vilseledda. De säger också att Bianca Ingrosso inte bär något ansvar för informationen som förmedlades i kampanjerna.
Gina Tricot tar fullt ansvar för hur kampanjen kommunicerades och vill även poängtera att den influencer som frontade kampanjen inte bär något ansvar för informationsinnehållet.
Bianca Ingrosso svarar på kritiken
Influencern har avböjt en intervju med SVT men efter att granskningen publicerats har hennes presskontakt gjort ett uttalande. I ett mejl till SVT skriver personen att Bianca Ingrosso litade på att det företaget sade var sant och att företaget skulle plantera en skog.
I samarbetet åtog sig Gina Tricot att plantera en skog och placera ut bikupor, något Bianca självklart litade på skulle genomföras enligt överenskommelsen.