ANNONS

Bianca Ingrosso fick Laila Högfeldt att tänka till: “Mer sunt för oss”

Laila Högfeldt (press / Leonites instagram)
ANNONS

Vill inte göra samma misstag som Caia-grundaren.

Laila Högfeldt har över 123 000 följare på Tiktok och 100 000 följare på Instagram. Hon är också grundare, och ensam ägare, av skönhetsbolaget Lenoites. Under det närmaste året siktar företaget på att omsätta 20 miljoner kronor och slå sig in på fler marknader.

Bolaget, som grundades i april 2021, har redan kommit in på den danska marknaden, via återförsäljaren Matas, en av Danmarks största detaljhandelskedjor. Nu är målet att slå igenom i Tyskland, Spanien och USA, det berättar influencern för Breakit.

Produkterna säljer inte sig själva – även om man är influencer

Idag satsar företaget mycket på att nå ut via influencerns egna kanaler men också PR-utskick och annonser via Google och Meta. Men även om hennes egna kanaler såklart är en naturlig och viktig plattform för marknadsföringen av bolaget, vill Laila Högfeldt att Lenoites ska stå på egna ben.

Människor i Tyskland och Danmark handlar produkterna utan att veta vem jag är. Så är det även i Sverige. Givetvis har jag en fördel med mina sociala medier, men det finns influencers som haft skönhetsmärken som lagts ner för att de inte säljer bra, säger hon till nyhetssajten.

Grundaren säger att det ligger mycket jobb bakom ett framgångsrikt bolag, även om det grundats av en influencer med en stor plattform. Hon erkänner också att hon fick tjata på både Meds och Lyko, innan de övertygades att bli återförsäljare.

Vissa återförsäljare menar att vi influencers tror att produkterna ska sälja sig själva bara för att vi har många följare. Så är det verkligen inte. Självklart måste man kunna bevisa att det är bra grejer.

LÄS ÄVEN: Laila Högfeldts skönhetsbolag ska dubbla omsättningen – anställer viktig nyckelperson

Caia-grundaren blev ett varnande exempel

Bolaget är byggt av influencerns egna sparpengar och det är först nu som influencern har kunnat plocka ut en lön. Ändå har hon valt att tacka nej till investerare.

Just nu säger jag nej till alla nyfikna investerare. Det som främst fick mig att tänka så var faktiskt Bianca i hennes dokumentär, när hon säger att hon ångrar att hon tog in Verdane för att de vill kapitalisera på hennes följare, säger hon och fortsätter:

Jag vill inte stressa fram några produkter, utan vi växer sakta. Det är mer sunt för oss.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se