ANNONS

Bianca Ingrosso avslöjar: ”Jag ångrar att vi sålde för tidigt”

”Vi var aldrig i behov av externt kapital”.

ANNONS

Bianca Ingrossos karriär har gått spikrakt uppåt de senaste åren. Efter ett enormt genomslag i reality-serien Wahlgrens Värld, så var det dags för nästa steg på karriärstegen. 2018 lanserade hon sitt eget sminkmärke Caia. Drygt två år senare sålde hon sitt märke till riskkapitalbolaget Verdane för 200 miljoner kronor, vilket gjorde Bianca drygt 60 miljoner kronor rikare.

Under konferensen E-commerce Live Expo på Kistamässan i Stockholm fick Ehandel under en paneldebatt chansen att ta reda på det alla undrar om Caia och vad som blir nästa steg för bolaget.

Ehandels systertidning Influens.se:s chefredaktör Izabella Bielecka modererade frågestunden med Bianca Ingrosso, samt Caias nytillträdda vd Adeline Sterner, uppe på en av Kistamässans större scener.

På frågan om varför bolaget döptes till Caia svarade Bianca Ingrosso att det är namnet på hennes drömperson. Det är en person som vågar ta plats, som inte tar någon skit och som aldrig låter sig tryckas ner. Bianca Ingrosso beskriver det som en livstil.

Det är helt enkelt personen som jag själv vill vara, sa hon från scenen.

Hon sa vidare att denna äkthet ska genomsyra hela varumärket. Marknadsföringen får aldrig kännas påklistrad, utan ska vara genuin.

Vi vill bara jobba med folk som vill jobba med oss. Många av våra influencers använder själva våra produkter. Och det gäller även när vi letar efter lokala profiler utomlands. Vi väljer inte bara influencers för att de exempelvis har ett visst antal följare, sa Adeline Sterner.

På en fråga om vad Bianca Ingrosso ser för utmaningar med att hon vuxit upp i en kändisfamilj svarade hon att kändisskapet gjort henne luttrad.

Mycket ljus hamnar ju på mig om något skulle gå fel. Men samtidigt är det tur att jag har vuxit upp i offentligheten. Jag har sett hur alla i min familj tagit sig an olika strider. Och jag tar med mig mycket av det in i Caia.

Caia fick i julas skarp kritik för sin julkalender. Enligt kritikerna var kalendern alldeles för dyr, givet att många av produkterna inte var några direkta nyheter. Det förekom också kritik om vilseledande marknadsföring till följd av att kalendern inte innehöll utlovade produkter.

Hur ser du på den kritiken?

Jag tror inte att det hade riktats samma hat om jag hade varit man. Media lyckas inte alltid heller analysera det som hänt. Man vänder och vinklar saker. Jag har sett det under hela min uppväxt, svarade Bianca Ingrosso.

Så ni gjorde inget fel?

Jo, men kunderna var helt klart besvikna och det är såklart vårt ansvar. Men vi kände samtidigt att många medier jagade klick i det här fallet. Men vi är eniga inom bolaget om vad som hände och hur vi ska göra framåt, tillade vd:n Adeline Sterner.

Vad är du mest stolt över (Bianca Ingrosso)?

Jag är inte så superintresserad av siffror och försäljning egentligen. Utan det jag är intresserad av är när folk får hem Caia-grejer. Det är det bästa jag vet. Då får jag ett pirr i hela magen.

Att de använder produkter från just Caia. Men i början fick jag höra att jag var Bianca från Wahlgrens värld. Men det hör jag aldrig längre. Jag har lämnat mamma, sa Bianca Ingrosso och drog ner skrattsalvor i publiken.

Är det någonting du ångrar?

Ja, att vi sålde Caia lite för tidigt. Vi fick snabbt en högre värdering efter att vi hade skrivit på. Vi var aldrig i behov av externt kapital egentligen. Vi var så duktiga inhouse.

Framåt är målet att växa till nya marknader, men inte att expandera teamet kraftigt. Den nya vd:n Adeline Sterner är mån om behålla ett tajt team med korta beslutsvägar. Hon säger att hon värnar den entreprenöriella andan.

Men jag kommer in med nya ögon och ska se hur vi kan kommunicera smartare och nå internationell expansion, sa hon under paneldebatten

Främsta målet på utlandsmarknaden är att få Caia att växa i Tyskland.

Vi kommer att använda oss av minsta motståndets lag och använda oss mycket av befintliga sociala kanaler mot tyska målgrupper. Istället för att ta fram en treårsplan och bestämma att vi ska in på säg fem marknader så tar vi en marknad i taget och jobbar på befintliga marknadsföringsplattformar, däribland Instagram och Tiktok, sa Adeline Sterner.

Har ni några tips till e-handlare?

Ja, att hålla fokus på sin kund och inte lägga på tio grejer till.

Ja, när vi pitchar in saker i våra fabriker så måste det alltid kännas genuint. Om det inte känns Caia så är det fel. Det är ingen idé att massproducera grejer som våra kunder inte vill ha, tillade Bianca Ingrosso.

Bianca Ingrosso säger att det är viktigt att jobba med den emotionella känslan i produkten.

Alla våra kampanjer liknas vid musikvideos. Det är det många glömmer bort när man skapar kampanjer. Överallt, i varenda app man går in på så ser det ofta likadant ut. Det är viktigt att inte förringa behovet av att skapa känslor i marknadsföringen. Det går inte bara att låta någon hylla en produkt, utan att få folk att snacka om en video. Man måste alltid fråga sig varför man ska titta på en reklamfilm, sa Bianca Ingrosso.

Däremot nobbar Caia liveshopping. Det ger för lite intäkter, enligt vd:n. Möjligen kan det stärka varumärket. Men det är redan starkt.

Marknadsföringsmässigt är det på Tiktok det händer. Allt handlar om den plattformen. Det är den som är den starkast och snabbast växande plattformen för marknadsföring.

Vad ska man tänka på när man marknadsför sig på Tiktok?

Våga prova och prova igen. Det handlar inte alltid om följare på Tiktok utan en video kan bli viral i sig. Den kan plötsligt ”blow up”. Och man kan behöva använda sig av profiler som tar ut svängarna mer. Det är viktigast att ha en eller flera personer inhouse som bara jobbar med Tiktok, sa vd:n.

David Gustavsson
david@ehandel.se