ANNONS

BHG räddas av förvärven - nära 4 miljarder med lönsamhet

Adam Schatz, vd

"På väg mot 20 miljarder kronor".

ANNONS

BHG Group, som slukar e-handlare på löpande band, rapporterar nu hur det gick under det andra kvartalet. Och även om tillväxten fortsätter för den svenska e-handelsjätten så verkar man också haft det lite tuffare än vanligt, precis som många andra.

"Ett högt kampanjtryck"

Omsättningen steg med 10 procent till 3,9 miljarder kronor. Den organiska tillväxten låg dock på -8,1 procent. Det justerade rörelseresultatet (EBIT) stannade samtidigt på 162,2 miljoner kronor, en minskning med 115 miljoner kronor från samma period i fjol.

Vi agerar i en marknad som krympt fyra kvartal i rad och i vilken våra kunders framtidstro fått sig en törn. Samtidigt är det viktigt att påpeka att våra marknader fortsatt är större än innan pandemins utbrott. I denna utmanande miljö – kännetecknad av geopolitisk oro, krympande disponibla inkomster och svagare efterfrågan – är många av våra konkurrenter pressade, vilket bland annat lett till ett högt kampanjtryck på säsongsvaror, säger koncernchefen Adam Schatz i en kommentar till delårsrapporten.

LÄS ÄVEN: Byggjätten med nytt miljardförvärv – köper Hyma Skog & Trädgård

Det är dock förvärven man gör som håller igång tillväxten.

Den totala tillväxten drevs av de verksamheter som adderats till gruppen genom förvärv sedan motsvarande period föregående år, där HYMA och AH-Trading utgör de största tillskotten, skriver bolaget i rapporten.

Under perioden ska försäljningen på de östeuropeiska marknaderna ha utvecklats starkast samtidigt som Tyskland blev den tredje största marknaden, efter Sverige och Finland.

Vi höll vår position i Norden samtidigt som vår fortsatta geografiska expansion bidrog positivt. Andelen av omsättningen som genereras utanför våra nordiska hemmamarknader nådde 17 procent i kvartalet, en ökning med 6 procentenheter jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Vår proformaomsättning på rullande 12-månadersbas uppgick till 13,9 miljarder kronor och vi är därmed fortsatt på väg mot de 20 miljarder kronor i omsättning som utgör en del av våra finansiella mål på, konstaterar Adam Schatz.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se