Det blev ett minnesvärt luciafirande för e-handelsjättarna BHG och Nordic Nest. Tidigt på söndagen stod det nämligen klart att bygg- och inredningsgiganten går in och köper det Kalmarbaserade e-handelsföretaget till en summa av 1,6 miljarder kronor.
LÄS ÄVEN: BHG köper Nordic Nest för 1,6 miljarder - "passformen är perfekt"
BHG har under de senaste åren byggt ut sitt stall med en rad e-handelföretag, som Polarpumpen, Hemfint och Lampgallerian. Inget förvärv kan dock mäta sig med det av Nordic Nest, sett till storlek.
Nordic Nest är vårt största förvärv hittills, säger Adam Schatz, vd och koncernchef på BHG, till Ehandel.
Under sitt innevarande räkenskapsår, som tar slut den sista mars, väntas Nordic Nest omsätta cirka en miljard kronor.
Nordic Nest blir ett fantastiskt tillskott till vår snabbväxande grupp.
"Kommer såklart att jobba nära"
Adam Schatz berättar att BHG består av två operativa segment, DIY och heminredning. Efter årsskiftet, när affären beräknas vara genomförd, kommer Nordic Nest att ingå i heminredningssegmentet men samtidigt fortsätta att utvecklas som en "självständig enhet". Det finns flera anledningar till det.
Målgruppen är delvis en annan, det vill säga ”affordable luxury”, mot ”value-for-money” till ”mid-range” för våra övriga heminredningsverksamheter och sortimentet har huvudfokus på det dukade bordet och belysning snarare än större möbler som soffor, sängar och utemöbler, förklarar han.
Dessutom finns Nordic Nest på en rad marknader där resten av BHG inte är verksamma, som till exempel delar av Europa och Sydkorea.
Nordic Nest är så pass stort och har därmed kritisk massa. Samtidigt kommer vi såklart att jobba nära över enheterna och dra nytta av vår kombinerade storlek, avslutar Adam Schatz.
LÄS ÄVEN: Han bygger Bygghemma: "Över 30 förvärv men vi är inte klara"