Det blir inte bara ett orderrekord i år för e-handlaren BGA, något vi berättade om tidigare idag. Utan även omsättningen har exploderat för företaget. Detta avslöjar företagets vd Björn Andersson för Ehandel.
LÄS ÄVEN: BGA slår en miljon order
Det är en rolig resa just nu, säger Björn Andersson när vi frågar om milstolpen.
När vi frågar om omsättningen följer orderexplosionen så delger han allt mycket transparent i ytterligare en fin graf.
Endast e-handeln (Källa: BGA Group)
Där vi kan se tydligt att omsättningen definitivt tagit ett språng mot nya höjder. Grafen ska endast visa e-handeln som alltså kommer hamna runt 250 miljoner kronor i år. En tillväxt med över 80 procent, jämfört med i fjol.
Är det en coronaeffekt där ni samtidigt tappat i de fysiska butikerna?
I dag står vår e-handel för närmare 90 procent av vår omsättning så tyvärr spelar våra fysiska butiker inte lika stor roll för omsättningen längre. Men vi ser det som ett viktigt skyltfönster. Sen har såklart vår e-handel påverkats positivt av Corona men även när restriktionerna hävdes har vi kunnat visa på bra tillväxt, 30 till 40 procent, säger Björn Andersson.
BGA Group som helhet, inklusive fysiska butiker, väntas i år landa runt 280 miljoner kronor i omsättning.
Hur stor del av antalet order är från Sverige vs. utomlands?
Sverige står idag för 23 procent av vår e-handel så vi har idag inte något särskilt fokus på Sverige utan gör vårt yttersta att lägga lika mycket fokus på alla marknader.
Hur går det utomlands?
Tillväxten utanför Norden är starkast då vi har funnits betydligt längre i Norden. Men vi växer mer än branschen även i de nordiska länderna.
Fullt fokus på hemtextilier
Företaget har uppenbart ett stort momentum just nu med en stark ökning i både order och omsättning. Vi frågade Björn Andersson om de nu har några speciella planer för att dra nytt av detta, är det exempelvis några nya länder på gång?
Vi har faktiskt inte riktigt bestämt oss hur vi ska göra med nya marknader. Enda som är säkert är att vi kommer öppna i Polen under 2022. Vårt fokus ligger framför allt på att bredda vårt sortiment och växa inom nya segment. Under 2021 påbörjade vi en satsning på hemtextilier där vi fortfarande är "nybörjare", men omsätter över 1 miljon per månad. Där lägger vi extremt med kraft i hela bolaget, med stora satsningar på SEO, content och egna fotografer för att ta riktigt bra bilder, berättar Björn Andersson.
Bolaget räknar just nu med ett något svagare första kvartal, jämfört med Q1 2021 som beskrivs som “helt galet”. Men man räknar ändå med att nästa år kommer leverera en stor tillväxt, men kanske inte på 2021-nivåer.
Vi räknar med en tillväxt på helåret 2022 på 40 procent, säger Björn Andersson.