BGA har påbörjat jakten mot en omsättning på 2 miljoner under Black Friday. En mycket ambitiös målsättning med tanke på att man prickade 600 000 kronor förra året.
Som som vi ligger och taktar just nu ser det ut att landa på ungefär 1,85 miljoner kronor. Så det är väldigt bra siffror, Säger Björn Andersson, vd på BGA Group till Ehandel.
Det kan med andra ord bli en mycket spännande avslutning på dagen. Man har dock redan lyckats slå förra årets Black Friday och försäljningen har ökat med imponerande 193 procent, jämfört med samma dag ifjol. Det är dock inte riktigt på samma nivå som under måndag till torsdag då man haft en tillväxt på hela 225 procent.
En effekt av att vi har en tendens att leta fynd tidigare under veckan istället för att bara flockas på fredagen, menar Björn.
Ifjol började vi kampanja på måndagen, men i år började vi redan förra fredagen. Konsumenten blir mer och mer van vid att det är en utspridd kampanj och handlar tidigare helt enkelt i stället för att sitta och vänta till Black Friday.
Som för så många andra e-handlare finns det dock inte mycket utrymme att fira de fina framgångarna i dag, på grund av de restriktioner och råd som gäller.
Under corona gör vi ingenting, tyvärr. Vi brukar bjuda på hamburgare, men nu försöker vi undvika folksamlingar.
Hur löser ni logistiken på lagret för att den ska vara så coronasäkrad som möjligt?
Den största utmaningen på lagret som vi ser just nu är att vi har haft extremt mycket korttidsfrånvaro nu när man ska vara hemma vid minsta symptom. Vi har haft en frånvaro på 15 till 20 procent och är man 65 personer, som vi är, så blir det stora luckor att fylla. I övrigt gör vi nog som de flesta där man spritar av sin station, sprider ut oss över lunch och har två olika skift, så att man ska undvika att mötas så mycket som möjligt.