Hösten 2015 tog BGA klivet in i Norge. En satsning som slagit väl ut och i våras berättade företagets VD, Björn Andersson, om planerna på en fortsatt nordisk expansion i samband med att det anrika familjeföretaget flyttade till ett nytt centrallager.
En flytt som var oundviklig med tanke på den senaste tidens tillväxt. Bara i juli ökade e-handeln med 150 procent och hittills i år har försäljningen ökat med närmare 100 procent totalt. Nu meddelar BGA att det även är dags att ge sig in på den finska marknaden.
– En stor del av vår ökade försäljning beror på att vi tog klivet in på den norska marknaden, nu känns Finland som ett naturligt steg för oss att ta, säger Björn Andersson.
Anpassar för den internationella marknaden
Den finska nätbutiken öppnar den 7 oktober och har fått namnet bganordic.fi. Namnbytet till BGA Nordic är något som vi berättat om tidigare och är enligt Björn Andersson en anpassning till att verka på den internationella marknaden.
– Med namnet BGA Nordic kan vi verka i alla länder under samma namn och det underlättar både internt och i vår marknadsföring, kanske främst i sociala medier.
I dagsläget har BGA runt 13 000 produkter i sortimentet men nu planerar mat att utöka utbudet ytterligare. Företaget kommer även att fortsätta expandera till nya internationella marknader, något som kommer att leda till fler arbetstillfällen inom företaget.
– Jag räknar med att vi kommer att behöva anställa 5-10 personer i Gävle under 2017, för att möta den ökande efterfrågan på våra produkter både inom Sverige och på våra andra marknader, säger Björn Andersson.