I förra veckan så meddelade HUI Research och Swish att självbetjäningshandeln ökat med 10 procent mellan 2022 och 2023. Den yngre generationen älskar uppenbarligen självutcheckning och det syns nu i siffrorna.
LÄS ÄVEN: Självutcheckning växer snabbt – konsumenter dissar kassan
Det är dock inte endast de yngre, visar det sig. Nu meddelar betalbolaget Svea i sin senaste rapport att varannan svensk föredrar självbetjäningskassa.
Scan and pay efterfrågas av allt fler. Det som tidigare pratades om som en övergående trend är numera det betalsätt som hälften av svenskarna föredrar, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank, i en kommentar till undersökningen.
Och Sverige är inte ensamma om denna trend. Totalt uppgav 39 procent av de nordiska konsumenterna att de föredrar någon typ av självscanningskassa när de slutför sina köp. Sverige ligger dock alltså i framkant.
Vad som inte ligger i framkant är butikernas anpassning till kundernas önskemål. Bara en bråkdel av den fysiska handeln sägs erbjuda självscanning som betalsätt.
Samtidigt som andelen som vill betala med självscanning fördubblats på ett år har butikerna inte ställt om i samma takt. Här finns därför stor potential – aktörer som adderar betalsättet kommer sannolikt vinna både marknadsandelar och nöjdare kunder. Framför allt inom de butikssegment där självscanning fortfarande är relativt ovanligt, säger Magdalena Caesar.