Nordea lanserar nu en e-fakturalösning för e-handlare. Den ska fungera mot de flesta svenska banker och kunderna verifierar sig med Mobilt BankID.
I Sverige är det populärt att betala via faktura inom e-handeln, där Klarna har spelat en stor roll. Klarna ska även jobba på en lösning för att direkt skicka fakturan in i kundens Internetbank. Nordea verkar dock ha hunnit först och lanserar nu en betallösning med e-faktura som e-handlare enkelt ska kunna använda.
- Vi har självklart stora förhoppningar på vår nya tjänst. Idag tar cirka 3 miljoner unika internetbankskunder emot e-fakturor, vilket gör att de sannolikt kommer att föredra vårt nya alternativ där de bland annat inte behöver exponera sina kortuppgifter, säger Thomas Mylly, Product & Process Manager på Nordea.
Lägre risk
Fördelen för e-handlarna sägs vara en lägre risk då kunden verifierar sig med Mobilt BankID, och att betalningarna har större chans att betalas i tid när de redan ligger i kundens vanliga betalflöde.
- E-handlaren får en lägre risk och högre kvalitet på betalningarna samt att de betalas i tid. För köparen blir det smidigt och enkelt då fakturan skickas till dennes Internetbank där alla uppgifter för att utföra betalningen fylls i automatiskt, säger Thomas Mylly.
Anslutna e-handlare ska kunna skicka e-fakturor till privatpersoner som har Internetbank i Nordea, Swedbank och samverkande Sparbanker, Handelsbanken, SEB, Skandiabanken, Danske Bank (Provinsbankerna) Sparbanken Öresund, ICA-Banken, Länsförsäkringar Bank, Sparbanken Syd, Ålandsbanken och Marginalen Bank.
Betalväxeln Payer skall redan vara ansluten till Nordeas nya e-faktureringstjänst och flera stora aktörer sägs stå på kö. Nordea hoppas påbörja fler integrationer i april varpå e-handlare därefter snabbt kan ansluta sig.
Betallösningen ska fungera såhär:
När kunden beställt en vara eller tjänst i e-butiken och valt e-faktura som betalsätt anger kunden till vilken bank e-fakturan ska skickas. För båda parters säkerhet kontrolleras både butikens och kundens identitet. Kunden identifieras med hjälp av Mobilt BankID och systemet säkerställer att butiken är aktiverad i tjänsten.
Nordea returnerar svar till butiken eller till den betalväxel som butiken valt att anlita. Efter positivt svar om identifiering av parterna kan e-fakturan skickas i överenskommet format till Nordea som efter validering vidarebefordrar e-fakturan till kunds bank.
Den mottagande banken kontrollerar att kunden är ansluten till e-fakturatjänsten och bekräftar till Nordea att e-fakturan är mottagen och levererad. I det fall en e-faktura avvisas informeras butiken alternativt betalväxeln.