Fria returer är uppskattat bland nätkonsumenterna, men det är kanske inte något som alla e-handlare jublar över. Enligt vissa kostar det e-handlarna stora pengar, och som en mindre aktör kan det vara en omöjlighet att erbjuda fria returer.
Av den anledningen lanserade PayPal under 2014 kampanjen, Ersättning för returkostnader. Något som innebär att kunder som betalar med PayPal kan få ersättning för sina utgifter för att returnera en vara.
Tanken var att kampanjen skulle vara fram till den 18 juli förra året men betaltjänsten har nu valt att förlänga erbjudandet fram till slutet av 2015.
– Förutom betalningar så erbjuder PayPal även ett antal tjänster som gör onlinehandlandet snabbare, säkrare och enklare för användare och butiker. Därför känns det bra att vi kommer kunna fortsätta erbjuda det här ytterligare sättet att känna sig tryggare när man handlar. Inom kampanjen så ersätter vi våra användare för de kostnader som uppstår om de vill returnera en vara till onlinebutiken, säger Mårten Barkman, VD för PayPal i Skandinavien.
Ett ”måste” för fyra av tio
Att registrera sig och få ersättning för returkostnader är kostnadsfritt, men det krävs att man har ett PayPal-konto och att man aktiverar tjänsten på Paypal.se/retur. Kunden kan få ersättning för sina returer oavsett var i världen köpet skett, upp till max 250 kronor, och pengarna sätts in på PayPal-kontot inom 10 dagar.
Och fria returer verkar vara något många efterfrågar. Enligt en undersökning som nyligen genomfördes av IPSOS, på uppdrag av PayPal, så uppgav 40 procent av de tillfrågade att fria returer var ”ett måste” när de väljer vilken onlinebutik de handlar från.
– Fria returer har blivit mer vanligt i svenska onlinebutiker. Men att erbjuda fria returer kan exponera mindre handlare som inte alltid har de marginaler som krävs. Vi tycker det är bra att kunna hjälpa stora som små handlare, som inte redan erbjuder fria returer, en möjlighet att erbjuda en liknande trygghet om en kund inte skulle vara nöjd med sitt köp, säger Mårten Barkman.
Källa: Press