Under 2022 e-handlade svenskarna för 136 miljarder kronor, enligt Postnords E-barometern. Något som ställer krav på leveranserna, särskilt när det gäller klimatsmarta alternativ. Och det är det allt fler konsumenter som efterfrågar.
Enligt nya statistik från betalleverantören Nets anser sex av tio svenskar att det är viktigt för dem att att e-handlarna bryr sig om klimateffekten. Trots det är det fortsatt få som blir erbjudna ett klimatsmart leveransalternativ, eller ett klimatkompenserat köp när de shoppar online.
Endast 30 procent av de tillfrågade säger sig ha blivit erbjudna detta under 2022, en blygsam ökning från 27 procent 2021.
Det var inte ett särskilt bra år för miljöfrågan generellt på grund av omvärldshändelser och bland webbutikerna är utvecklingen både bra och dålig. Konsumenterna tycker dock att miljöfrågan är viktig även i dessa tider och det är i stort på rätt väg, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Kvinnor mer klimatsmarta
Man kan även konstatera att kvinnor, i större utsträckning än män, är mer benägna att välja klimatsmarta alternativ. Något som också återspeglar sig bland e-handlarna.
Vi kan se att webbutikerna som främst riktar sig till kvinnor är bäst på att erbjuda klimatsmart leverans, och att de som helt saknar valmöjligheten främst riktar sig till män, säger Patrik Müller,
Men det finns ljusglimtar. Av de som blir erbjudna ett klimatsmart alternativ, är det nu mer än hälften som gör valet, nämligen 51 procent. Även här är kvinnor betydligt mer benägna än män, 58 procent jämfört med 44 procent.
Lyko bäst i klassen
Nets har i sin undersökning även tittat närmare på 20 av de största nätbutikerna i Sverige. Där kan man se att andelen som erbjuder miljövänlig frakt minskar något. Från en dryg tredjedel 2021, till en fjärdedel i fjol.
I realiteten erbjuder dock något fler detta alternativ utan att det uppges, eftersom en del använder logistikleverantörer som i princip är fossilfria.
Samtidigt dubblerades antalet e-handlare som har ett klimatsmart leveransalternativ förvalt. Från två till fyra butiker, något som i slutändan berör ett stort antal paket.
Det är fortsatt en del att önska inom området men som ändå är på rätt väg. Av de största webbutikerna är Lyko helt klart bäst i klassen med hela nio leveransalternativ varav samtliga är fossilfria. På andraplatsen är Apotea med sex fossilfria eller miljömärkta alternativ och som även har hela tolv olika leveransalternativ, säger Patrik Müller.
Riskerar lagstiftning
Nets konstaterar också att man inom logistikbranschen arbetar för att bli allt mer klimatsmarta. Bland annat genom smartare förpackningslösningar, fossilfria leveranser och samlingsplatser för upphämtning av paketen.
Och framsteg sker, men konkurrens om snabba leveranser står i konflikt med miljötänket.
Jämfört med bara några år sedan är trenden helt klart positiv och Sverige är i framkant. Men Covid var en bromskloss och likaså dessa tider då det handlar mer om plånboken. Konsumenterna kan bli bättre på att både välja klimatsmart och kräva detta – då kommer webbutikerna i sin tur att bli bättre och detta kan också bli en konkurrensfördel på sikt, säger Patrik Müller och fortsätter:
Det är vidare viktigt att webbutiker och logistikaktörer agerar mer, annars riskerar man lagstiftning i frågan.