I går damp det ner som en bomb i e-handelssverige. Regeringens nya lagförslag om att e-handelskassornas betalningsalternativ måste läggas i en viss ordning. Enkelt förklarat ska alternativ som innebär att kunden får kredit prioriteras ner till förmån för alternativ som innebär direktbetalning.
LÄS ÄVEN: Regeringen vill förbjuda många av dagens e-handelskassor
Som vi kunde avslöja i går har många av remissinstanserna - däribland kassajätten Klarna Bank - riktat kritik mot den nya lagen, som är tänkt att börja gälla den 1 juli 2020.
Men det finns också de som ser positivt på den planerade lagändringen. För Swish, som ju bara sysslar med direktbetalningar, kommer förslaget förstås som en glad nyhet.
För Swish är det viktigt att konsumenten på ett enkelt sätt själv får välja vilket betalsätt man föredrar, därför ser vi positivt på förslaget, säger Pär Ekroth, kommunikationschef på Swish, till Ehandel.
"Våra partners kan själva välja"
En intressant tvist med det nya lagförslaget är att det är leverantören, och inte e-handlaren i fråga, som ska ansvara för att upplägget i kassan följer reglerna. Vi kontaktade tidigare i dag ett antal leverantörer som erbjuder checkouter till nätbutiker, för att höra vad de ansåg om förslaget.
Vår checkout har inte förbestämda alternativ, utan våra partners kan själva välja hur man vill presentera alla de olika betalalternativ som finns. Det går alltså bra att sätta till exempel Swish eller betalkort framför delbetalningsalternativ, vilket ligger i linje med regeringens förslag. Vi ser att det är en viktig signal till branschen för att stärka fokus på ansvarsfull kreditgivning och därmed också minska risken för att privatpersoner hamnar i ett läge med överskuldsättning, säger Damir Kafedzic, Solution Sales Manager hos Resurs Bank.
Ecster verkar för en tydlig transparens där kunderna förstår vad det är för åtagande de förbinder sig till före köpet. Som vi ser det ligger förslaget i linje med det sätt Ecster redan presenterar betalningsalternativen, meddelar Anna Parmström, kommunikationschef på Ecster.
Inte heller Swedbank Pay, tidigare Payex, har något negativt att säga om lagförslaget.
Swedbank Pay erbjuder alla populära betalsätt och låter konsumenten välja, det tror vi driver konvertering för våra handlare. Att betala senare är ett betalsätt även vi erbjuder men Swedbank Pay styr inte konsumentens val av betalsätt eller val av amorteringstakt på ingångna krediter. Det ska vara lika enkelt att betala med betal- eller kreditkort, Swish, faktura och delbetalning. Och vad gäller krediter behöver de inte vara längre eller dyrare än kundens betalningsvilja tillåter, säger Linus Singelman, vd för PayEx och ansvarig för affärsverksamheten Swedbank Pay.
LÄS ÄVEN: Klarna totalsågar regeringens förbud: ”Oerhört oroväckande”
"Väljer att inte kommentera"
Svea Ekonomi säger sig i dag visa upp alla betalningssätt i kassan "på ett synligt sätt".
Vi har en dynamisk funktion som gör att kunderna får upp det betalsätt som de senast använt. Väljer de att betala med kort vid ett tillfälle kommer det som förvald inställning vid nästa köp, säger Thomas Svensson, Partneransvarig och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Enligt Thomas Svensson är Svea Ekonomi främst intresserade av att deras kunder, e-handlarna, har stabila affärer. Han menar att förvalda betalsätt inte är något som efterfrågas, men att Svea Ekonomi vill ge en service baserat på tidigare köpbeteenden.
Lagförändringen kan innebära att vi tvingas göra det lite mindre enkelt för konsumenterna, men i det stora hela kommer det knappast att påverka handlarnas affärer.
Qliro Financial Services, som på senare tid har lockat till sig en rad nya e-handelskunder, lägger locket på när vi frågar om den kommande lagändringen.
Vi är medvetna om förslaget men väljer att inte kommentera vid detta tillfälle, säger David Lundqvist, kommersiell chef på Qliro.