Konkurrenterna gör gemensam sak, delvis i alla fall. Betaljättarna Klarna och Nets har ingått ett partnerskap, som innebär att Klarnas betalsätt integreras i Nets checkout.
Det innebär att samtliga Nets-anslutna e-handlare i Norden kommer att få tillgång till Klarnas olika betalmetoder: Direktbetalning, faktura och delbetalning. Den redan invigde vet att Klarna också har en egen checkout, men det hindrar dem alltså inte från att dyka upp i konkurrentens kassa.
Klarna och Nets har båda varit en viktig del av den snabba utvecklingen under de senaste decennierna som har fått den nordiska e-handeln att blomstra. Vi är mycket glada över att vårt partnerskap med Nets, som är en stor aktör i Norden, nu gör det möjligt för handlare att erbjuda Klarnas flexibla betalningsalternativ i kassan utan flera tekniska integrationer, säger Björn Bryngelson, Sverigechef på Klarna, i en kommentar.
Det är med andra ord ett partnerskap som gör det möjligt för två stora spelare att dra nytta av varandras styrkor och storlek i jakten på ytterligare tillväxt i Norden.
Nets får lägga till populära betalsätt i checkouten och Klarna kan nå tusentals handlare och miljontals konsumenter, även hos andra branschaktörer.
Enligt vår erfarenhet beror konverteringsgraden vid kassan mycket på att konsumentens föredragna betalsätt är tillgängliga. Därför kommer möjligheten att även erbjuda Klarna som betalningsalternativ i checkouten, vilket är en preferens för många nordiska konsumenter, att gynna både konsumenter och webbutiker, säger Louise Richardson, Sverigechef för Nets.