Twitter har länge uttryckt ett intresse för att knyta det sociala nätverket närmare e-handeln. Nyligen inledde man också ett e-handelssamarbete med American Express, där ägare av ett Amex-kort kan ansluta kreditkortet till sitt Twitter konto, för att sen kunna handla direkt via mikrobloggen.
I veckan lanserades en ny funktion av det San Francisco-baserade betalföretaget, Ribbon. Med den nya funktionen kan säljare skapa en anpassad länk med det de vill sälja i sitt Twitterflöde.
I Tweeten kan man då se en bild och beskrivning av produkten, det är också möjligt att betala med betalkort för att genomföra köpet, det utan att behöva lämna nyhetsflödet.
Twitter har inte kommenterat
En smidigt och bra funktion kan man tycka, men det hela togs inte emot på det sätt som man hoppades på från Ribbons sida. Inom några timmar efter lanseringen stängdes funktionen ner av Twitter. Det hela skedde utan någon som helst förvarning och Hany Rashwan, en av grundarna och vd för Ribbon, kommenterar det så här i ett blooginlägg.
– Innan vi släppte funktionen såg vi till att validera vår integration med Twitter Cards, och allt var grönt. Vi har fört diskussioner med Twitter tidigare och vill gärna hitta ett sätt att jobba tillsammans. Detta är helt klart något som är bra, inte bara för Twitter, utan även för Twitter-användare över hela världen.
Ribbon har sedan tidigare en betalfunktion knuten till Twitter. Användare kan lägga upp det de vill sälja i sitt Twitterflöde och betalningen sker sedan på en separat sida som tillhör Ribbon. Och det är detta tillvägagångssätt som man nu har fått återgå till.
Twitter har ännu inte gett någon kommentar angående betaltjänsten, men senare kom det uppgifter om att Ribbon skulle ha gjort en förfrågan om att få integrera en videolösning, och inte en betallösning.