Google har börjat rulla ut deras uppgraderade analystjänst, Universal Analytics, till användare. Den nya tjänsten skall göra det enklare att samla in data ifrån alla typer av digitala enheter och även koppla in exempelvis fysisk butiker i mätningen. Något som näthandlaren Martinshop experimenterat med.
Nu erbjuder Google de flesta att uppgradera till Universal Analytics. Betalleverantören Klarna varnade dock igår att man efter uppgraderingen kan behöva göra vissa ändringar. Den nya tjänsten ska nämligen inte hantera tredjepartsdomäner på samma sätt som tidigare.
Trafikkällor skrivs över
Detta kan resultera i att exempelvis Klarna Checkout (KCO), som visas i en iframe, skriver över andra trafikkällor. Även om KCO sägs konvertera bra så bör något vara fel om det är den enda "trafikkällan" som leder till köp.
Vad vi förstår är detta inte unikt för Klarnas betallösning utan e-handlare med andra betalfönster har rapporterat liknande problem. Problemet löses dock enkelt genom att utesluta exempelvis checkout.klarna.com som en trafikkälla.
Mer information om detta finner ni hos Klarna. Google har även en uppgraderingsguide för er som bestämt er för att gå över till Universal Analytics. Google Universal Analytics sägs vara mycket kraftfullare och flexiblare än tidigare verktyg så låt inte ovanstående problem avskräcka er om ni vill få en bättre analystjänst.