ANNONS

Betalbolaget talar ut om Sverige-satsningen: “Klarna och Walley samtidigt”

Ola Åkesson, CRO (Foto: Dintero)
Kan flytta in hos Bring eller Schibsted.

I slutet av förra veckan så kom nyheten att norska Dintero skulle öppna kontor i Sverige. Betalbolaget har tydligen medvind i verksamheten och ska nu accelerera tillväxten i grannlandet, alltså här.

Bolaget säger att deras omedelbara fokus är att rekrytera två nyckelpersoner inom försäljning i Stockholm “med särskild kompetens inom e-handel”.

ANNONS

Hur ser ni på befintlig konkurrens i Sverige?

Vi ser Sverige som en dynamisk marknad med starka aktörer och sund konkurrens, men också med många möjligheter. Det blir naturligtvis intressant att se vilken riktning de nya ägarna till Klarna Checkout kommer att ta. Vi har ett nära partnerskap med Klarna, och butiker som använder Dintero kan välja Klarna som ett betalningsalternativ i sin kassa, säger Ola Åkesson, CRO på Dintero.

Vad gör er unika på den svenska marknaden?

Vår USP varierar beroende på e-handlarens specifika behov. En central fördel som tilltalar de flesta är flexibiliteten att själv kunna välja och styra betalningsmetoderna i kassan för att optimera konverteringen. Till exempel kan man erbjuda både Klarna och Walley samtidigt, samt välja fritt mellan Apple och Google Pay, Visa och Mastercard, Swish och Billie, säger Ola Åkesson.

Enligt Ola är företagets lösning även väl anpassad för marknadsplatser.

För marknadsplatser och franchisekedjor erbjuder vi smidig splitt av utbetalningar. Detta har varit avgörande för företag som VY, Norges motsvarighet till SJ, där vi hanterar komplexa betalningsflöden mellan olika transportföretag. Även Sport Holding, en av Norges största franchiseaktörer med kedjor som Löplabbet, Intersport och Sport 1, valde Dintero efter en noggrann utvärdering av flera leverantörer.

Företagets nya svenska kontor ska öppna under det fjärde kvartalet. Platsen är ännu inte bestämd men det kan bli så att man delar kontor med Bring eller Schibsted, som båda är investerare i Dintero.

Vi är redan globala, och nordiska e-handlare kan sälja till alla marknader med Dintero. Sverige är en viktig marknad för oss, och i nuläget fokuserar vi på att erbjuda de mest relevanta betalningsmetoderna för den nordiska marknaden. Vi kommer att fortsätta expandera och har även några spännande utvecklingar på gång som vi ser fram emot att dela med oss av längre fram, avslutar Ola Åkesson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se